Har ett litet förråd på 7,5 m2 där jag skulle vilja sätta in en loftsäng. Underarmen på takstolen är då i vägen. Är det möjligt att ta bort den om jag istället sätter en vertikal limträpelare rakt under toppen på takstolen? Från den röda ringen och ner till betonggolvet. Där kommer det att vara en vägg så pelarenn byggs i så fall in i väggen.

Takstol i förråd med röd ring markerande underarm som diskuteras för borttagning för loftsängsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Tekniskt så blir det dragkrafter i underramen som måste tas hand om så att väggen inte "buktar" utåt lokalt. Sen i praktiken kanske det inte påverkas så mycket. De andra takstolarna kanske sitter tillräckligt nära varandra för att de ska "suga" åt sig den kraften.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
"Underramen" är en hanbjälke som man inte bör ta bort utan vidare. Eftersom det bara rör sig om en takstol kan du ju flytta den lite högre upp.
 
J justusandersson skrev:
"Underramen" är en hanbjälke som man inte bör ta bort utan vidare. Eftersom det bara rör sig om en takstol kan du ju flytta den lite högre upp.
Jo, det var tanken i så fall. Höja upp den samt ha en pelare ner till golvet från mitten av takstolens topp. Dock har jag nu tänkt om lite så kanske gör lite annan planlösning så jag slipper göra om takstolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.