Hej!

Har köpt en kåk med en öppenspis som tar in luft via ett spirorör under golvet men ovan betongen(uppreglat golv).
Ska jag låta detta vara kvar när jag renoverar golvet eller är det lika bra att ta bort det?
Det sitter även en liten fläkt inmurad i spisen för cirkulationen.

Funderar annars på dra in kollektorslangen där och genom väggen bredvid spisen för att nå "pannrummet" bakom...


/Jonas
 
Stop

Vi boddde tidigare i ett hus med en kamin på 9 kW den behövde 90 kvadratcentimeter luftintag.
Vi fick det från skafferiet med följden att det gick en kall å med luft från skafferiet till kaminen.

Ska du elda i kaminen behöver den sin tilluft.
Tänker du slänga ut spisen och aldrig skaffa en eldstad kamin kan du göra det men vill du kunna elda utan kallt drag från alternativt luftintag till spisen behåll tilluften.
 
Tanken är att montera en riktig kassett med dörrar framöver istället för den i gjutjärn utan dörrar som sitter i dagsläget.
Nackdelen nu är att jag ska lägga nytt golv och vet inte hur jag skall få till en snygg lösning med golvet, ventilen sitter under golvet så det måste gå komma åt om röret skall vara kvar.

Tidigare ägare hade byggt en stor låda längs med väggen och sedan fullisolerat denna....fult som...

Huset har ett FTX aggregat om det gör någon skillnad...
 
Om du har ftx så har du förmodligen ett ganska nytt och tätt hus, om du tar bort tilluften så kommer ftxen att påverkas när du eldar och regleringen kan sättas ur spel.
 
Hasti skrev:
T

Huset har ett FTX aggregat om det gör någon skillnad...
Då är extern tilluft en absolut nödvändighet till en eldstad.
 
Hej!

Tack för svaren, jag får se hur det blir för nu är den murade spisen jämnad med marken.
Skorstenen var av vid taket samt att det var en lång spricka i "insatsen"....

Blir en contura eller liknande istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.