Jag tog i höstas över ett torp som mestadels stått tomt sedan 60-talet. Torpet saknar el, så värme fås från vedspisen i storstugan. Där finns även en farstu och en liten kammare men dessa utrymmen är ju som kalla under vinterhalvåret.

Det som är gjort invändigt är att föregående ägare tilläggsisolerat innerväggarna samt tagit upp golvet i storstugan och gjort om den f.d. mullbänken till torpargrund. Isoleringen som använts är Rockwool. På väggarna har man sedan spikat upp ett skivmaterial och man lade ett nytt trägolv. Till saken hör att jag vill ta bort tilläggsisoleringen på väggarna, dels för att jag vill se så timmerstommen mår bra och dels för att jag har väldigt dåliga erfarenheter av mineralull. Dels vad gäller fukt och sen är ju mössen himla förtjusta i det... Golvet borde man kanske också göra något med men någonstans får jag se det som ett senare projekt (jag kan krypa under huset och då se att det i alla fall ser torrt och fint ut).

Nu är väggarna antagligen tilläggsisolerade först och sedan har man lagt golvet. Vilket innebär att när jag tar bort isoleringen på väggarna får jag en 7-9 cm glipa mellan brädgolvet och timmerväggen.

Vad ska jag ta mig till? Tips/idéer? Dels med väggarna, glipan som blir och på sikt även golvet.
 
Det kanske går att lägga en fris runt?
 
Ja jag skulle säga det samma. Det var ganska vanligt förr att ha en fris det vill säga en yttersta golvplanka som låg lös och följde väggen runtom.

Det borde gå att rensåga golvkanten med handcirkelsåg så du kan fälla ned frisen i nivå med övriga golvet.
 
Tack för svar! Visste inte att det hette så, nu har jag något att gå efter :)!
 
trolldeg trolldeg skrev:
Dels med väggarna, glipan som blir och på sikt även golvet.
På sikt får du nog räkna med omläggning, eller kanske byte av golvet
 
F fribygg skrev:
På sikt får du nog räkna med omläggning, eller kanske byte av golvet
Kan du utveckla varför och hur det borde göras? På grund av isoleringen?
 
Jag tror att det både är enklare och bättre då bjälklagetsisoleringen samtidigt kan kontrolleras och ev kompleteras att ta upp och lägga om golvet än att försöka lägga fris runt om.
Om du avser att göra arbetet själv kan både fris och omläggning av det befintliga vara vettigt ekonomiskt men om arbetet behöver lejas ut blir byte av golvet nästan säkert både billigare och snyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.