Hej!

Vår installatör vill efterhand ersätta termostatventilen med vanliga vred i vår bostadsrättsförening på 261 lägenheter. Han menar att fördelarna med termostatventilerna är komfort för boende vid solinstrålning eller matlagning samt energibesparingar i storleksordningen 1 promille för föreningen. Nackdelarna är begränsadlivslängd samt att piggen skitar igen och fastnar.

Dvs nackdelarna överväger.

Har han rätt?

mvh
Martin
 
Hur mycket vill han ha för att byta dessa termostater i 261 lägenheter och hur ofta anser han att en termostat går sönder?
 
Det är en rekommendation från hans sida, att förvaltaren, när de besöker boende i något relaterat eller orelaterat ärende, vid de tillfällena byter ut dem. Så installatören agerar utan egenintresse egentligen.

Han tycker att de håller för X tusen piggförskjutningar, vilket gör att de efter 15-20 år, dvs nu, börjar ta slut. Och det är sant: det är många som är trasiga.
 
Redigerat:
Styr ni framledningstempraturen baserat på utetemp idag?

I min lgh så har jag vred och och framledningen är relativt fast runt 35c. Vilket innebär att nu när det är stora temperaturvariationer så blir det mycket skruvande för att justera in lagom temp i lgh.

Vill hellre ha termostater, men det är ju inte gjort i en handvändning utan inverkan på fastighetens anläggning.
 
En termostatventil kan gå sönder på olika sätt. Antingen slutar själva termostaten att reglera, det är ofta en vaxpropp som genom värmeexpansion styr ventilen. Den åldras rätt snabbt. Eller så är det själva ventilen som hänger upp sig så att piggen fastnar.

Det som brukar gå sönder/ bli utslitet ganska snabbt är själva termostaten, ventilen kan oftast hålla i mycket mer än 15 - 20 år. Själva temostatdelen byter man ju med ett lätt handgrepp på några sekunder.
 
Om jag gissar rätt så är det termostater idag och byte till vred innebär inte byte av ventil utan termostatvredet byts till ett plastvred, det bytet låter helt befängt för mig? Har jag missat något?
 
Man ställer en klimatkurva på styrpanelen och termostaterna skall vara fullt öppna, men stänga vid påverkan av strålningsvärme, dvs typ 22-23 grader, vill man ha svalare så är det att sänka dem. Visst kan man ha vred istället, men vad är det för mening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.