Hej!

Jag har ett ganska nybyggt Älvsbyhus Saga med oinredd övervåning. Det sitter en hel del reglar på olika ställen och jag tror att de är tillfälliga reglar som byggarna använde när de byggde taket. Är dessa reglar ok att ta bort eller behöver man komplettera med något annat som stadgar upp?

Jag bifogar några bilder där jag gjort röda streck på de reglar jag pratar om så att det inte blir några missförstånd.

Oinredd övervåning i Älvsbyhus Saga med markerade reglar och takstolar, ljusinsläpp från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd övervåning i Älvsbyhus med röda streck som markerar potentiellt tillfälliga reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd övervåning med träreglar markerade med röda streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd övervåning med träreglar markerade med röda streck för att identifiera potentiellt tillfälliga stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Adam
 
Dessa kan du ta bort
 
Matti_75 skrev:
Dessa kan du ta bort
Tack för svar!

/Adam
 
nikasp
Åh fasen, då blir det lite mindre att slå huvudet i när man är på kallvinden. Har också lite såna i vårt hus från 1997.
 
Jag hade fått för mig att man brukar låta dessa sitta kvar tills man inreder övervåningen och då får skivverkan m.m. som kompletterar bärläktens förmåga att hålla ihop saker, men jag kanske missuppfattat det.
 
nikasp
Jag har ju en kallvind som aldrig kommer att användas. Nu slår man bara skallen i de där snesträvorna. Mailade Älvsbyhus och frågade men tror inte de har någon funktion mer när man fått upp takstolarna rakt och lagt taket..

byggsson skrev:
Jag hade fått för mig att man brukar låta dessa sitta kvar tills man inreder övervåningen och då får skivverkan m.m. som kompletterar bärläktens förmåga att hålla ihop saker, men jag kanske missuppfattat det.
 
byggsson skrev:
Jag hade fått för mig att man brukar låta dessa sitta kvar tills man inreder övervåningen och då får skivverkan m.m. som kompletterar bärläktens förmåga att hålla ihop saker, men jag kanske missuppfattat det.
Kan bara hålla med....
Eftersom taket enbart tycks bestå av duk, bärläkt och någon form av yttertak så saknas det stabilitet i form av "skivverkan" som man hade fått av ett råspontat tak eller med skivor på insidan.
Jag skulle inte tagit bort läkten utan att säkra på annat sätt eller minst fått ok från husleverantören innan.
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
nikasp
Svaret från Älvsbyhus är att INTE ta bort dem så länge man inte är på väg att inreda:

"När du tar bort dessa strävor så monterar du stålband som tillsammans med skivmaterial och innerväggar ska hålla upp de sidokrafter som vind & snölast kan generera.. Bifogar här en principritning, så här kan du sätta stålbanden."

Frågade även om vårt hus som ej är inredningsbart pga enplan/låg takhöjd:
"svaret gällde för en inredningsbar övervåning. Men även strävor/stödben på en ej inredningsbar övervåning gäller att de måste ersättas med något som kan hålla emot trycket "utifrån". Om de ska avlägsnas."
"
 
Låter rimligt :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.