Hej,

Har lite planer på att ta bort teglet från vårt hus, tre väggar om totalt kanske
150 kvm. Tanken är sen att sätta upp liggande panel. Inser att det kommer ta sin tid. Är det nån som har gjort nåt liknande tidigare? Hur var det?
 
Jag har rivit ca 35kvm tegel. Jag använde en 230mm vinkelslip för att skapa skarpa kanter mot de ytor där jag ville ha kvar teglet. Resten slog jag ned med en vanlig 5 kilos slägga. 150kvm lär ta ett litet tag, men är nog inga problem att riva själv om man har ett par dagar över.
Sen tycker jag personligen att tegel är helt överlägset som fasadmaterial om man vill ha något som är rätt så snyggt och i det närmaste underhållsfritt.
 
Hej!

Vi tog bort teglet från vårat hus förra sommaren, vi var 2 man och en Hilti bilmaskin. Allt gick väldigt smidigt! bara man har rätt teknik.

Det enda som jag kommer att tänka på är att inte köra för länge med maskinen, för det är tungt i längden+vibrationerna, så därför var vi 2 som turades om hela tiden.

Idag har vi lockpanel som är tjusigt som tusan! :)
 
Hur kan man ta ned fasadtegel som är ett av det finaste matrial till fasad, tanken att sätta upp liggande träpanel måste vara helt fel då träden växer uppåt och har träfibrerna i samma riktnig så att vatten ska rinna av. Eller har jag fel.
 
Tack för snabba och informativa svar. Känns som vi kommit ett litet steg närmare en ny fasad. :)
 
Hej Skumpen!

Vi hade problem med våran tegelfasad, dåliga fogar (jättedåliga), massor av frostsprängningar + att 3 sidor av huset var fasaden ful, behandlad med något som såg ut som klarlack eller något! Därför valde vi att riva teglet å ersätta med träpanel.

Häromdagen när jag traskade runt i området där vi bor, så såg jag ett tegelhus där dom reglar utanpå teglet för att smälla upp träpanel.

Det är ju oxo ett sätt om man inte vill riva teglet.
 
Ja har det gått så långt att det blivet frostsprängningar är det inte så mycket att göra, då har fogen varit dålig länge. Men man kan slipa ur fogen och ändra färgen i fogen samtidigt som man blästrar stenen så får man en helt ny fasad om man lessnat på de gamla stenarna
 
Jo det är ju sant! Men vi valde att ändå ta bort rubbet. Sedan fick vi ju tilläggsisolerat på samma gång! :)
 
vagabond75 har du påbörjat rivningen ännu, eller väntar du till våren?
 
Tjenare ! En stor slägga,bilmaskin tar längre tid.Träfasad utanpå tegel, förkastligt.
 
snickar_lasse, vi använde som sagt en Hilti bilmaskin, gick som bara "tåget"!
Skulle vi använt en slägga så hade det blivit mer småbitar som är drygt att städa upp.

Vi la inte många timmar på vårat hus när vi tog ner teglet, bara man har rätt teknik med bilmaskinen som sagt!

Och varför skulle träfasad utanpå vara förkastligt? Förklara :)
 
Här har du en till som har rivit ner tegelfasaden. Vi använde oss av en lite rejälare rivnings metod då jag tyckte det förslog lite dåligt med bilmaskin. Traktor, kätting och järnrör.. och lite känsla med högerfoten så går det smidigt, fint och snabbt. Tre fyra kvällar så ligger allt på marken
 
Redigerat:
Men kan ni inte slamma teglet, då får du ett slätare uutryck och moderna/fräschare stuk på det? Bara en tanke om man nu får säga sitt.
Lycka till i tänket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.