Hej,
Jag har typ 50st stubbar på min tomt från diameter 15 till 50cm som jag vill ta bort.
Vad är bäst, hyra en eller köpa en?
Om jag ska hyra en så kan hyra en riktig men ska jag köpa en så blir det nog en maskin i 15-20tkr-klassen. Någon som har erfarenhet av dom? Typ denna;

https://www.hemfint.se/stubbfras-15...sC9X5_EEbWnzlMosc5A2nt1neWj1BsnhoCAK0QAvD_BwE

Hyra:
Fördelar: Riktigt maskin (snabbare och enklare), slipper förvara den.
Nackdelar: Måste göra allt på en gång,

Köpa:
Fördelar Jag kan göra lite då och då och sen har jag en maskin för framtiden.
Nackdelar: Sämre maskin (tar längre tid), förvaring.
 
Tredje alternativ: Köp en rejäl begagnad maskin, gör jobbet i lugn och ro och sälj den när du är klar. Se det som att du långstidshyr den, och värdeminskningen som hyran du betalar.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Tredje alternativ: Köp en rejäl begagnad maskin, gör jobbet i lugn och ro och sälj den när du är klar. Se det som att du långstidshyr den, och värdeminskningen som hyran du betalar.
Ja det hade nog varit det bäst, hittar dock inte så mycket begagnat. Tips mottages gärna.
 
galento
Vi har hyrt in firma med stubbfräs som fixade stubbarna snabbt .
 
C
galento galento skrev:
Vi har hyrt in firma med stubbfräs som fixade stubbarna snabbt .
Lyckades du hitta någon som jobbar på timme?

Problemet (jag upplevt) med att hyra in fräsgubbe är att alla verkar jobba med offert med pris per stubbe baserat på storleken. Vem orkar springa runt och mäta och inventera 50 stubbar? Misstänker också att det blir rätt dyrt med stycketaxa - här vill man ju dra nytta av stordriftsfördelen.
 
H
Jag har haft en sådan liknande fräs som är i länken.
Det var inte lätt att köra med sådan.
Sluta med grävmaskin som drog upp dom snabbt med rippern och körde bort dom istället
 
C cpalm skrev:
Vem orkar springa runt och mäta och inventera 50 stubbar?
Ursäkta, men om du inte orkar lägga ner den timme det kan max ta för två personer att mäta och anteckna diameter och höjd på 50 stubbar så är du på ren svenska lat!
 
kanske billigaste allternativet är att ta dit en firma för 50 st är nog drygt att ta bort själv om det inte handlar om mindre stubbar.
 
C
M mlkjhr skrev:
om du inte orkar lägga ner den timme det kan max ta för två personer att mäta och anteckna diameter och höjd på 50 stubbar så är du på ren svenska lat!
Det handlar inte bokstavligen om ork så klart, utan det absurda i att krypa runt på alla fyra och mäta stubbar i (f.d.) skogen. Inte minst då tillvägagångssättet som sagt signalerar en prismodell som säkert passar utmärkt för ett par stubbar i en villaträdgård men troligen är helt orimlig när det blir lite volymer.

Med grävaren kan jag peka på området och ge instruktionen att det skall rensas från stubbar, sen kör de igång och jag blir debiterad per timme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.