Kapade bort en massa 1 meters skott/kvistar som växer från stubben på den här pilen eller vad det nu är för nått.

Hur gör jag för att det inte ska växa ut nya skott. Jag är öppen för hårda tag men trädet ska helst överleva fast om det skulle stryka med så kommer inte jag att grina för det....
 
  • Ett lövträd utan löv, snötäckt mark, skog i bakgrunden, delvis molnig himmel, stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att det finns så mycket att välja på. Du kan vara tålmodig och ta bort alla skott varje år. Kanske minskar det med tiden. Eller så tar du bort hela trädet och gräver bort rötterna.
 
Tyvärr går det inte, växter utvecklar olika strategier för överlevnad, trädet på bilden överlever genom att bilda skott från stubben när stammen kapats. Det är trädets naturliga sätt att försöka överleva och det går inte att göra något åt annat än döda hela trädet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle kunna tänka mej att ta kål på trädet men jag har inte lyckats få lov att göra det...
Får försöka beskära det regelbundet.

Det står ju ungefär 1 meter från vattenbrunnen och kanske 3 meter från huset. Hoppas inte rötterna ställer till med nått...
 
Elda eller ta bort stubben.
 
Elda törs jag inte och att ta bort den vet jag inte heller.... Troligen så är det ingen lös stubbe utan en del av trädet. Jag får ta bort skotten, helt enkelt!
 
B bryggstun skrev:
Kapade bort en massa 1 meters skott/kvistar som växer från stubben på den här pilen eller vad det nu är för nått.

Hur gör jag för att det inte ska växa ut nya skott. Jag är öppen för hårda tag men trädet ska helst överleva fast om det skulle stryka med så kommer inte jag att grina för det....
https://www.ecoplug.se/natbutik
 
Trädet ska ju helst överleva....
 
Jag har en lönn som jag lämnat kvar när jag klippte bort andra slyn. Den sköt stubbskott från stubbarna som jag tålmodigt klippte med något eller ett par års mellanrum. Nu är det inte längre så ofta det kommer nya skott. Om pil fungerar lika som lönn vet jag inte. Men är du tålmodig och envis och klipper skotten varje år kan det mycket väl avta efter några år. En snabb metod som inte dödar trädet är nog bara att glömma.
 
  • Gilla
bryggstun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.