Håller på att öppna upp och ta bort en vägg för att få lite öppnare utrymme runt trappan i källaren.
Har plockat bort det mesta av råspont, gips, dörr och karm som satt runt om tidigare men funderar nu på hur jag ska gå vidare med 5 stolpar/reglar som spont och gips suttit i och vad deras syfte är.

De har dimensionerna 45x90 ca och är i källaren på ett hus byggt 1962. Ovanför denna trappan går också trappan mellan plan 1 och 2

Se bilder. Svarta strecken är bjälklaget ovan, delvis gissningar, delvis baserat på vad jag kunnat se och delvis känt med magnet vart råsponten i innertaket är spikad upp i bjälklaget.

Öppnad vägg runt källartrappa; fem numrerade stolpar/reglar synliga, delvis borttagna, bjälklag markerat ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frilagd vägg under renovering vid en trappa i en källare, markerade reglar/stolpar med siffrorna 1-5 för att identifiera dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


#2, #3 och #4 tänkte jag helt enkelt plocka bort, ser inte vad syftet skulle vara med dem.

#1 Är jag lite osäker på. Kan inte se exakt hur bjälklaget ser ut ovanför där. Men det rimliga är att det går en avväxling för trappan enligt bild som gör att den inte bär något.
Det stöds också av att den bara verkar ställd på en tunn bit trä.

En träregel i en källare, märkt med siffran 1, står delvis på en fuktig betongyta med lite murbruk och smuts runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


#5 Är ju ganska klena stolpar men denna måste ändå användas för att åtminstone bära upp ena änden av bjälklaget ovan. Tanken här var att sätta en stämp, gjuta upp en liten klack för att komma bort från det fuktiga golvet
och ersätta med typ en 95x95 stolpe.

Så till frågorna!

Finns det någon anledning till varför jag inte bara kan ta ner #2, #3 och #4 nu direkt?

Vad tror ni om #1, kan jag ta bort den eller fyller den något syfte?

Är det rimligt att stämpa och ersätta #5 med en 95x95?

Slänger med planritning också, säger inte mig så mycket men kanske kan hjälpa någon..
Planritning av ett hus med trappor markerade i gult som visar förbindelsen mellan källarplan, bottenplan, och övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning över en källarvåning från 1962 med markerade väggstolpar vid trappan i gula block. Flera rum visas, inklusive förråd och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Varför skulle man sätta så tätt med 45*90 om inte samtliga har en bärande och stabiliserande funktion? Jag tror det, men är ingen expert.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Varför skulle man sätta så tätt med 45*90 om inte samtliga har en bärande och stabiliserande funktion? Jag tror det, men är ingen expert.
Nej jag har också försökt fundera på varför man har satt de så tätt men inte kommit fram till så mycket mer än att det är för att göra det smidigare att spika fast sponten.
Ingenting sitter fast i vangstycket utan sponten är inkilad mellan stolparna och vangstycket och sen spikat antingen från sidan ovan trappan eller sidan under trappan.

Eftersom vangstycket hela tiden blockerar en stolpe per spont så gör det att man alltid har en extra stolpe tillgänglig att fästa sponten i.

Iaf #2 och #4 sitter bara fästa uppåt med en spik och är också långt ifrån lodräta så man kan vicka/snurra på dem med lite handkraft bara så de borde inte ge någon vidare stabilitet.
 
MultiMan
Jag har en stor, fast sväng trappa hos mig där det du vill ta bort bär upp våningen ovanför, men jag har en egengjord stolpe som är riktigt grov på position 5, den är 200*100. Din position 1 vilar sedan på en hjärtvägg mellan hall och kök (alltså går en bärande vägg där du har 1). Emellan det är en vanlig innervägg som jag bedömer inte är bärande. Jag ser inte balken i bjälklaget som går mellan de punkterna men är antagligen grov då hela den biten av ovanvåningen bärs upp av den.

När det gäller vad som inte sitter i kläm och kanske inte tar belastning nu, på vintern när jag 1,5-2 m snö på taket så kan jag lova dig att det börjar knirka lite här och var och samma, fast på andra hållet händer när snön försvinner. Men det beror ju på snözon också.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har en stor, fast sväng trappa hos mig där det du vill ta bort bär upp våningen ovanför, men jag har en egengjord stolpe som är riktigt grov på position 5, den är 200*100. Din position 1 vilar sedan på en hjärtvägg mellan hall och kök (alltså går en bärande vägg där du har 1). Emellan det är en vanlig innervägg som jag bedömer inte är bärande. Jag ser inte balken i bjälklaget som går mellan de punkterna men är antagligen grov då hela den biten av ovanvåningen bärs upp av den.

När det gäller vad som inte sitter i kläm och kanske inte tar belastning nu, på vintern när jag 1,5-2 m snö på taket så kan jag lova dig att det börjar knirka lite här och var och samma, fast på andra hållet händer när snön försvinner. Men det beror ju på snözon också.
Så är det ju absolut att bara för att det inte sitter i kläm nu så kan det ju göra det vid en annan tidpunkt. I detta fallet borde iaf alla laster från taket redan vara fördelade ner i ytterväggarna och hjärtväggen.
Enda lasten som jag ser som skulle belasta här är från golvet på den gulmarkerade biten av planritningen för "Bottenplan" Och eventuellt lite från den övre trappen beroende på hur den är infäst i botten.
 
Kanske inte var så tydligt i beskrivningen men det är ett 1 1/2-plans hus. Lade bara till ritning över botten- och källarvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.