Hej!
Har idag ca20-30cam spånisolering + 10 cm riktig isolering på min vind!
Är det värt mödan att suga ut all spån och ersätta med riktig isolering??
handlar om ca 80m2! traktor och spånsug finns!!
/L
 
Nej.
 
Mikael_L
Har du möjlighet att istället sätta på ännu lite mer mineralull ovanpå det hela så ger det ju samma isoleringseffekt.
Dessutom är det befintliga rätt hyggligt ändå, så några fantastiska besparingar blir det nog inte även om det säkert iaf kommer synas på elräkningen.

Det finns ju även en viss risk att tempsänkningen som blir resultatet på kallvinden kan medföra att mögel börjar trivas. Inte alls säkert, men en liten risk.
 
Hej!
funderar ändå på om man inte skulle ta bort spånet!
Har hört (kan vara en myt) att 10 cm spånisolering är lika effektivt som 2,5cm glasull??!! det skulle innebära att jag endast har ca15 cm isolering på vinden!? kan det stämma??

någon som tömt en vind på spån och vet hur mkt slit det är??

/L
 
Yes, med skyffel och säckar. Inte kul, dammigt och slitigt.
 
Hej

Jag har tagit bort allt mitt kutterspån/väggar och tak en bra bit över 200m2 yta. Är ett dammigt jobb, men inte särskilt jobbigt. Har du en sug som du kan använda så underlättar nog detta väldigt mycket. Sjävl använde jag en snöskylfel och sopsäckar i början, väldigt många säckar blev det!!!!! Efter ett tag kom vi på ide om att ställa ett släp (med gallerkorg) som vi fäste OSB skivor på för att få en "tät" konstruktion vid ett fönster och helt enkelt bara skotade ner allt spån i. Denna lösning underlätta väldigt mycket. Ett annat alternativ är att skaffa en Big bag som du fyller och tömmer.

Kort och gott, kan du hitta en lösning som inte involverar sopsäckar så är det inte särskilt jobbigt eller tidskrävande.Bara väldigt dammigt!
 
  • Gilla
Malainor1 och 1 till
  • Laddar…
hej

jag tog bort spån på min vind ca 10cm spån på nästan 100kvm.
Använde spade och ca 150 svarta soppåsar. några vändor till tippen och sen va det tom.

fick låna ett ställ till soppåsarna underlättade en hel del.
Det gick bra som tycker jag iaf. Bara svetten som va det jobbiga.
 
  • Gilla
Lindian
  • Laddar…
Mikael_L
Tänk vad alla sliter med att få bort sin spånisolering.
Och själv har jag hämtat och lagt ut flera kubikmeter kutterspån i vårt nybygge. ;)

Jag har kutterspån i husets mellanbjälklag samt i garaget upp mot kallvinden.
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Har man inte problem med höjden skulle jag inte ta bort spånen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.