Vi ska sätta en häck runt huset men idag sitter där ett svart staket i smide som är snett och rostigt. Sitter fast med stora stenpelare var tredje meter ungefär. Var börjar man, hur får vi bort det?

Eller ska vi låta det vara kvar och försöka rusta upp det? Vi tycker olika här hemma...
Om vi låter det stå kvar, hur gör man med häcken där pelarna sitter?

Nån med erfarenhet?
 
  • Ett svart smidesstaket som är snett och delvis rostigt, fastsatt vid en stor stenpelare, med gräs i förgrunden och asfalterad väg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snett svart smidesstaket med rostfläckar fastsatt vid stora stenpelare längs en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En häck ska planteras ca 60cm in från tomtgränsen. Ett alternativ är att spara staketet tills häcken har växt till sig. Tar ju några år.
Smidesräcken är snygga tycker då jag ivf. Men det såg lite stukat ut, men det kanske en smidesverkstad kan fixa om ni vill ha kvar det.
 
  • Gilla
Fredrik_gura
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
En häck ska planteras ca 60cm in från tomtgränsen.
Ska och ska. Mot en trottoar/gata skulle jag placera den där den passar bäst, vilket jag skulle anse vara där den som uppväxt ungefär livar med trottoarens asfaltkant om nu inte den faktiska gränsen är helt annorlunda mot vad man kan förmoda.
 
  • Gilla
Fredrik_gura
  • Laddar…
Den typen av staket har jag faktiskt fått rakt, det kräver några tvingar, några bitar regel, en hammare och ev en rörtång/stor skiftnyckel. Samt en plan dvs börja inte bända utan att ha funderat på hur allt ska bli rakt. Stålborste, slippapper/slipmaskin, roststoppande grundfärg och sedan svart blank färg för metall fixar rosten.

För att ev ta bort stolparna får man kolla hur de är fästa. Troligen kan vilken lagom stor grävare, traktor, truck, kranbil letc lyfta bort dem på några minuter. De har ett värde så försök hitta en köpare innan de lyfts bort så kan allt ske i ett moment.
 
  • Gilla
Fredrik_gura
  • Laddar…
Ska man rikta det där så ska man nog ha gassvets så man kan värma och sen räcker det nog med en mindre garagedomkraft eller portopowersats.
Personligen skulle jag inte radera den där biten i husets historia.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Smide är på stark frammarsch igen. Riktigt snygga granitstolpar också :rofl:

Hela kvarteret verkar ha samma ser jag. Ännu starkare skäl att spara
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.