Kan man ta bort oljepannans skorsten när man byter till en luftvärmepanna?

Jag bor i ett 1,5-planshus från 1971. Huset byggdes av Skånska Cement och är ett s.k. hjärthus med en centralkonstruktion i betong som bär upp huset. I hjärtat stod en gång i tiden en oljepanna men nu är det sedan flera år en luftvärmepanna på dess ställe. Dock har man lämnat kvar skorstenen som hörde till oljepannan och den sticker som en pil genom ovanvåningens öppna planlösning. Eftersom jag nyligen har blåst ovanvåningen är jag ganska sugen på att ta bort skorstenen. Är det dumt? Vissa menar att husets ventileras via skorstenen. Stämmer det? Tacksam för alla råd och tips!
 
Har du någon fläkt som ventilerar huset (mekanisk frånluftsventilation)? I annat är det som du skriver att huset har självdragsventilation och det är troligt att frånluften går ut genom skorstenen.
 
Ingen mekanisk frånluft. Dock har jag har ytterligare 2 skorstenar i huset, en från kakelugnen på nedanvåningen och en från eldstaden på ovanvåningen. Räcker dessa för frånluft? Egentligen skulle jag vilja värmeväxla frånluften. Är det värmeekonomiskt vettigt och vad kostar ett system för det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.