Hej.

Jag tänkte höra om det är någon som har ett bra tips på hur man kan ta bort rosor. Huset vi bor i ägdes tidigare av ett pensionärspar som gillade rosor. Vi är inte lika förtjusta i dom och vill rensa bort en hel del. Såklart inga problem att bara klippa ner dom, men dom har ju ett helt sjukt rotsystem. Kan man såga av rötterna upp emot plantan och låta en del rötter vara kvar så gräsmatta och dyl inte blir totalförstört. Är det bara gräva, hacka och såga som gäller eller finns det någon bättre idé?

Mvh. //buzzador
 
Är dom i gräsmattan så kapa såga rötterna och sen klipp kör över med gräsklipparen det lilla som kan tänkas komma upp Rosorna försvinner över sommaren...

Mvh
 
Tack för svar. Dom växer inte i gräsmattan utan är planterade i jord i rad emellan gräsmatta och grusgång. Vill helst inte slita upp plantorna då det känns som att rötterna går in en bit i gräsmattan och den vill jag inte förstöra. Antar att man får gräva, borsta och såga av rötterna för och sen lyfta upp planta för planta. Tanken är att vi ska plantera något som vi själva gillar och som är lite barnvänligare utan taggar.
 
Vad är det för rosor?
Moderna rabattrosor är det kanske inte så stor efterfrågan på, men lite ovanligare och framför allt gammedags sorter är folk som tokiga efter.

Om de förra ägarna var rosvänner som kanske det är läge att lägga ut en notis på ett rosforum om att rosor skänkes mot uppgrävning.
 
Vi hade dessa "pensionärs rosor" i trädgårn också. Dessa hade dock vuxit ett antal år och hade schyssta rötter. Hade krävts kunskap inom arkeologi om man skulle försöka sig på att få upp dem hela. Bara att gräva, hacka och såga som gäller. Slipa gärna spaden lite då o då. :)
 
Tack för Era svar. I mina ögon inga särskilda rosor som fanns där när vi flyttade in utan vanliga "tråkiga". Försent nu iaf. då jag redan klippt ner alla... Det får bli gräva och såga för och ta bort dom.

Mvh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.