Jag har för avsikt att montera bort en radiator som inte används och sitter i vägen. det är ett tvårörssystem och min fråga är helt enkelt om det fungerar så att jag kan byta ut kopplingen som de röda pilarna pekar på i närbilden, mot pluggmuttrar?

Räcker det om jag stänger av cirkulationen och tömmer ut vattnet ur elementet innan jag skruvar bort det?
 
  • närbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • radiatorn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sån här ska du ha: http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-propp-10/ Och använda muttrarna som sitter där redan.

Sen angående hur du gör när du ska tömma det. Har du tryckexpansionskärl? Element på över eller nedervåning? För det kommer vara tryck i systemet och det måste du ta bort. Är elementet dessumom på nedervåning måste du tömma systemet på övervåningen annars rinner det ut genom detta element.
 
Ja, det sitter ett tryckexpansionskärl i pannrummet. Radiatorn sitter på översta våningen.
Hur får jag ner trycket i systemet?

Jag tänkte slå av pannan, stänga av cirkulationspumpen och även stänga rören.
 
Du måste tömma ur vatten tills tryckmätaren står på noll. Det finns på ackumulatortanken rimligtvis.
 
K
Stäng båda ventilerna på radiatorn, både in och ut.
Släpp lite på trycket i systemet.
Lossa och plugga en koppling i taget, var snabb och ha en handduk.
 
Jovisst går det men man vill inte ha det skitiga vattnet på sin tapet. Går inte bort och inte roligt med 1.5 bars tryck.
 
Japp! tryckmätaren sitter där, så då borde det inte vara några problem om jag bara ser till att trycket är nere på noll innan jag lossar muttrarna?

Den där klämringskopplingsproppen, är det en sån som man trycker in i muttern "nerifrån"? Behöver jag någon tätning av något slag?
 
  • Gilla
John85
  • Laddar…
Proppen sätter du i kopplingen sen drar du fast den med muttern. Proppen är konisk så det är den som tätar.
 
Ursäkta en dum fråga från en novis, men med "kopplingen" menar du den gängade mässingsgrejen som muttern sitter fastskruvad i? på rörsidan du länkade till skrev de något om användning tillsammans med kopparrör och stödhylsa, men jag ska väl sätta pluggen i mässingsgrejen om det nu är den som är kopplingen.
 
Du har fattat det rätt. Och du sätter den koniska delen nedåt.
 
Tack för imponerande snabb hjälp, nu tror jag att jag vågar fixa det här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.