Visst kan man ta bort en radiator på enrörssystem med att plugga på detta sätt? Sitter väl en spade som riktar in vattnet till radiatorn bara? Kommer ju fortsätta cirkulera ändå? Tänker går ju bra strypa enskilda radiatorer som det är just nu hemma hos oss. Tacksam för svar, skall nämligen tappa ned systemet om ett par dagar.
 
  • Två rörkopplingar till radiator med pluggning diskuteras för enrörssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Beror på vilken ålder på huset. Moderna 1-rör går det ej på
 
Älvsbyhus från 1975
 
O
Då går det
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
O
Och skulle det vara nån mirakulöst nyare rördragning så går du bygla rören med en R15 diffusionstät anslutningsslang till du är k klar
 
Okej, tror dock inte de, däremot funkar det med vanlig klämkoppling?
 
O
Nej, du har R10/R15 gänga under locken.
 
O
R10 SER JAG PÅ BILDEN
 
Ja det stämmer, samma system ventiler och system som bilden. (Bilden är från min far men han kom inte ihåg hur han pluggade) Men vad innebär det att det är R10 gänga?
 
O
Benämningen på storleken på röret.
Du ska ha
 
O
Nej.
Du ska ha radiatorpropp/nippel dim 3/8 eller
r10
 
  • Älska
Niklaspe
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Då går det
Hur fungerar det då med hans TS rörs system om det går att proppa utan förbigångare?
Är nyfiken och vill lära mig mer om olika sorts ett rörs system.
 
O
Det är draget 1rör runt hela huset,. På detta rör är det insvetsat 2 avsticl till varjeradiator med styrbrickor i stamröret som styr delflöde upp i röret.
Nyare 1rörs går 1rör direkt mellan retur och tillopp i slingan.

Tex.

Retur radiator 1 går till tillopp radiator 2.
Radiator 2 - 3 och vise versa.

Här sitter ofta ett 1-rörskoppel som styr flöde förbi radiator kroppen enligt inställt kv-värde i kopplet.

Så är ej fallet för TS, som har ett gammalt älvsbyhus.
 
O Ovation skrev:
Det är draget 1rör runt hela huset,. På detta rör är det insvetsat 2 avsticl till varjeradiator med styrbrickor i stamröret som styr delflöde upp i röret.
Nyare 1rörs går 1rör direkt mellan retur och tillopp i slingan.

Tex.

Retur radiator 1 går till tillopp radiator 2.
Radiator 2 - 3 och vise versa.

Här sitter ofta ett 1-rörskoppel som styr flöde förbi radiator kroppen enligt inställt kv-värde i kopplet.

Så är ej fallet för TS, som har ett gammalt älvsbyhus.
Tack. Nu förstår jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.