Hej!

Gör ett sista försök här om jag kan få några kloka råd innan jag ger upp och vänder mig till en rörmokare. :)
Håller på och lägger golvvärme i hallen och ska ta bort en befintlig radiator och koppla på golvvärme på befintliga systemet. Huset (70-tals hus) har ett vattenburet enrörssystem.

Har hela tiden varit inställd på att jag skulle koppla bort radiator och koppa in anslutningarna själv.
Genom att stänga av hela systemet (stänga av pump, tappa trycket) och plocka bort radiatorn, men har fått lite kalla fötter då jag inte riktigt är säker på hur jag sen ska koppla på de nya rören. Vill inte behöva ringa röris akut för att jag inte får på någon koppling och sitter utan värme :)

Som jag har mätt så är de befintliga kopparrören 13 mm utvändiga, vilket jag har förstått är en ganska unik dimension som inte används längre, och som jag inte lyckats hitta nån övergång till hos någon bygghandel.
Kan också tillägga att rören ovanför (som går till reglaget) är 10mm utvändigt.

Ska koppla på en 12 mm ALU pex slang.
Är så så enkelt att jag bara behöver en koppling från 10 till 12 mm rör? Eller blir det mer komplicerat än så?
Nån som känner igen denna koppling?

Kopplade kopparrör till en radiator som går genom golvet, med synliga anslutningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Vi köpte ett kit för golvvärme från LK. Fanns en variant för ettrörssystem, klappat och klart. Med ventiler och pump och allting.
 
  • Gilla
kvistberg
  • Laddar…
Jo, jag har ett kit med korskoppling till enrörssystem, alla kopplingar för själva shunten och golvvärmerören.

Men det jag funderar på är övergången mellan de gamla radiatorrören och till de nya kopplingarna/rören som ska gå till shunten, hur denna görs när man har 13 mm rör? Eller om det nu kanske redan sitter en förminskning till 10 mm som jag kan använda mig av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.