Har ballofixer enligt bifogad bild som går till en radiator. Kan jag stänga ballofixerna och enbart ta bort radiatorn utan att orsaka problem eller måste jag ta in rörmokare som för något speciellt?


Ballofixventiler installerade på rör som leder till en radiator, med vit kakelvägg och svart golv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Vad är syftet med att ta bort radiatorn, ska den bort permanent eller bara tillfälligt?
 
Egen bostad (villa) eller bostadsrätt?
Är det en bostadsrätt så tillhör värmesystemet föreningens ansvar.
 
Centano Centano skrev:
Vad är syftet med att ta bort radiatorn, ska den bort permanent eller bara tillfälligt?
Permanent. Vi ska ställa dit ett badkar och vill ha den längs med väggen. Finns golvvärme i badrummet.

I tidigare lägenhet så plockade vi bort en radiator i litet badrum och rörmokaren gjorde ett ”U” - Jag undrar om det behövs nu när ballofix finns på plats.
Demmpa Demmpa skrev:
Egen bostad (villa) eller bostadsrätt?
Är det en bostadsrätt så tillhör värmesystemet föreningens ansvar.
Det är en bostadsrätt. Men det hör inte till frågeställningen om ansvarsfördelningen.

Vill bara veta vad jag ska göra för att få bort radiatorn för att cirkulation ej ska störas. Se ovan svar.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…

Bästa svaret

N Nucky skrev:
Det är en bostadsrätt. Men det hör inte till frågeställningen om ansvarsfördelningen.
Jo, det har betydelse, eftersom föreningen kan ställa krav på vem/vilka som får röra systemet.
Alltså om du MÅSTE ta in VVSare till jobbet.
N Nucky skrev:
I tidigare lägenhet så plockade vi bort en radiator i litet badrum och rörmokaren gjorde ett ”U” - Jag undrar om det behövs nu när ballofix finns på plats.
U-bygeln/förbigångsröret sattes för att det var ett enrörssystem.
Kopplet du har idag är tvårörskoppel, då ska det inte vara någon förbigångsrör utan anslutningarna ska blindpluggas.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, det har betydelse, eftersom föreningen kan ställa krav på vem/vilka som får röra systemet.
Alltså om du MÅSTE ta in VVSare till jobbet.

U-bygeln/förbigångsröret sattes för att det var ett enrörssystem.
Kopplet du har idag är tvårörskoppel, då ska det inte vara någon förbigångsrör utan anslutningarna ska blindpluggas.
Så vad du säger är att jag kan stänga ballofix och skruva loss radiatorn pga tvårörskoppel?
 
MultiMan
Och blindplugga.

Dessutom väldigt tråkig attityd. Ett forum är ingen kundtjänst utan frivilliga som lägger sin tid på att hjälpa andra. Här ställs frågor och ges de svar de som hjälper till anser relevanta. Anser du att det är regelbrott i svaren kan du anmäla genom de tre prickarna nere till höger.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Så vad du säger är att jag kan stänga ballofix och skruva loss radiatorn pga tvårörskoppel?
Ja, OM du får det från föreningen, glöm ej blindpluggarna.
 
Att du ska göra det utifrån ansvar är om det skulle hända något som orsakar vattenskada i stomme, annan lägenhet, etc, så det är för att minimera risken att du får betala.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Tack för infon om hur jag skulle gå tillväga. Fixade det själv. Passade på att installera en badkarspip i nuvarande blandare och det gick också bra.

Kromfärgad duschblandare installerad med en ny badkarspip och ansluten till två vattenrör mot vitt kakel med vattenstänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två vattenventiler med svarta vred installerade på en vit kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nucky skrev:
Tack för infon om hur jag skulle gå tillväga. Fixade det själv. ...


[bild]
Fel typ av blindproppar.
Det ska vara klämringsvarianten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fel typ av blindproppar.
Det ska vara klämringsvarianten.
Denna typ https://www.bauhaus.se/radiatorpropp-g10-krom-2-pack ?

Verkar inte hjälpa att fråga i en del butiker alltså... Vad kan gå snett med det jag skruvat på gängorna och ballofix avstängd?
 
Nej, det är fel blindplugg, den där är för själva radiatorventilen/returventilen/radiatorkopplet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.