Hej!

Jag vill ta bort denna radiator som sitter på ett enrörssystem för att komma åt bakom ordentligt. Det är väldigt gamla kopplingar och när jag stängde av vredet över natten så har den droppat lite så åker på att byta lite golvspån också men det är ett mindre problem.
Fågan lyder iallfall: hur gör jag för att få bort denna utan att påverka resten av systemet? Självklart kommer jag stänga av cirkpumpen.
Behöver jag bygla kopplingen? Till och retur på radiatorn sitter på cirka 150cm avstånd, de enda byglarna jag sett är väldigt korta. Eller kan jag bara använda ändpluggar på rören?
Det är lika varmt i de angränsande rummen trots tre just detta element varit avstängt gällande värme över natten om det är till någon nytta.

tack för alla svar!
 
  • Renoveringsarbete, exponerade träbjälkar, vit radiator, rörledning, skadad gipsskiva, mörka fläckar på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett element intill en obrukad vägg och oavslutad isolering, med synliga rör och en elkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, radiator, fönster, natt, byggmaterial, verktyg, elsladd på ett dammigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stänga tilloppsventilen, samt returventilen (kom ihåg hur många varv du skruvar).
Öppna luftningsnippeln
Börja lossa vid returen och töm hela radiatorn på vatten.
Plugga tilloppet och returen, nej du behöver inget rör mellan eftersom det finns en förbikoppling/strypning i golvet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Stänga tilloppsventilen, samt returventilen (kom ihåg hur många varv du skruvar).
Öppna luftningsnippeln
Börja lossa vid returen och töm hela radiatorn på vatten.
Plugga tilloppet och returen, nej du behöver inget rör mellan eftersom det finns en förbikoppling/strypning i golvet.

Tack!
Det trycker igenom vatten, både genom tilloppsventilen samt upp ur returen. Returen kan jag ju skriva på en extra plugg där radiatorn varit ansluten. Men vid tilloppet, där det läcker igenom vredet om jag stänger denna, riskerar jag att förstöra något om jag tar bort muttern som sitter mot anslutningsröret och plugga där?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du pluggar ventilerna med följande pluggar,
[länk]
Ledsen om jag är trög, men på bilden under så droppar det vatten från undersidan av ventilen om jag stänger ventilen (röd cirkel). Kan jag ta bort anslutningen från röret (blå cirkel) och skruva på pluggen där?
Radiatortermostat markerad med rött, rör markerat med blått, skadad vägg, isolering synlig, orenat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går, går det, men du kan behöva tömma delar av systemet eller så kan det rinna ut en del vatten medan du grejar.

Om du tar bort ventilen så skulle jag ha satt dit en termostatventil direkt istället för bara en plugg.
Jag hade då även bytt returventilen samtidigt.
 
En radiatorventil med ett rör, skador runt väggen och isolering, i ett behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Går, går det, men du kan behöva tömma delar av systemet eller så kan det rinna ut en del vatten medan du grejar.

Om du tar bort ventilen så skulle jag ha satt dit en termostatventil direkt istället för bara en plugg.
Jag hade då även bytt returventilen samtidigt.
hm med dom här gamla vreden så misstänker jag att jag behöver byta trevägsventilen isåfall också?
Dom är skruvade med en skruv för att dom ska sitta kvar.
Så här ser det ut under ventilen.
Så tacksam för dina svar!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.