Hej!

Jag har en fundering inför renovering av vårt badrum. Vi har idag ett vattenburet värmesystem från bergvärmepump till radiatorer. Värmepumpen arbetar efter givare utomhus, vilket gör att den står still stor del av sommaren.

I badrummet vill vi, om det är möjligt, antingen; 1. Göra oss av med elementet helt eller 2. Flytta det.
Anledning: att det är fult och att vi vill ha annan inredning på den platsen.

Vi vill ju såklart inte att det ska bli väldigt kallt i badrummet på vintern heller.
Golvvärme på el är att föredra för att det är billigare och enklare att installera.

Går det att få samma uppvärmning i en handdukstork istället?
Vad tror ni om detta?

Ett badrum med kaklade väggar, vit inredning, badkar, och ett element under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Element i ett kaklat badrum, vid sidan av en toalett, som diskuteras för omplacering eller borttagning i renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit radiator med termostat och anslutande vattenrör i ett kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En handdukstork kan inte ersätta radiatorn. föreslår vattenburen golvvärme. Matning från radiatorns rör. Blir ett litet skåp för shunt och pump. Visserligen måste ni riva golvet men det hade ni behövt även för elektrisk golvvärme.
Alternativt montera en ny radiator till vänster om den befintliga som ni tar bort.
Elektrisk golvvärme i ett hus med bergvp låter som en suboptimering. Kanske billigare i installation men mycket dyrare i drift.
 
Håller med Skier avseende handdukstorken. Den drar förhållandevis en del el men värmer inte upp rummet. Dyrare installation att fixa vattenburen golvvärme men billigare på sikt. Jag har den enklare elgolvvärmen som även är på om sommaren men den drar faktiskt inte märkbart mycket el. Om sommaren vill man främst ha varmt om tassarna och hålla torrt efter duschen.
 
BirgitS
Nog värmer en handdukstork upp luften i rummet, det är ju inget annat än en sorts radiator. Sen är det ju bara en fråga om torken tillförs lika mycket energi som radiatorn gjorde, för det är ju nödvändigt för samma uppvärmning.
 
boschkenta
När vi gjorde om vårt badrum så tyckte vvs-gubben att vi skulle behålla elementet trots både golvvärme och handdukstork. Han menade att det blir bättre så och man slipper problem med kondens på rutan bland annat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
@Skier12345 Vattenburen golvvärme via shunt kräver ju också en elpatron, annars levereras ju ingen värme under 1/3 av året. Installationen och kostnaden väger inte upp för elkostnaden i drift. Åtminstone med dagens elpris.

@BirgitS Ja, det bör ju vara logiskt att värmeeffekten är densamma oavsett vad som värmer. Min idé var ju då att handdukstorken tillsammans med golvvärmen skulle kunna kompensera för radiatorn. Då handlar det väl om effekt mot effekt, om jag räknar ut hur mycket radiatorn ger ifrån sig.

@boschkenta Om värmeeffekten nu förblir densamma så är ju placeringen det som skiljer. Kondens bör väl inte vara ett problem i ett badrum med fuktaktiverad fläkt?
 
BirgitS
K Kevin.engberg skrev:
Min idé var ju då att handdukstorken tillsammans med golvvärmen skulle kunna kompensera för radiatorn.
Det är ju de flesta gör.

K Kevin.engberg skrev:
Kondens bör väl inte vara ett problem i ett badrum med fuktaktiverad fläkt?
Även vid normal fuktmängd inne kan vattenångan i luften kondensera på kalla fönsterytor vintertid om luften framför fönstret inte värms upp av en radiator under fönstret. Det gäller äldre fönster som inte är lika täta som moderna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju de flesta gör.


Även vid normal fuktmängd inne kan vattenångan i luften kondensera på kalla fönsterytor vintertid om luften framför fönstret inte värms upp av en radiator under fönstret. Det gäller äldre fönster som inte är lika täta som moderna.
Tack så mycket för svaren (y)

Okej. Fönstret som sitter där är original från 1965 och läcker nog en hel del. Det ska dit ett nytt fönster i samband med renoveringen.
 
Idioterna som hade kaklat badrummet i min kåk hade helt frankt tagit bort elementet. Med en hel del trixande lyckades jag få in en 50x60 radiator vid sidan av det jättestora tvättstället med skåp. En toalett och badrum går ju knappast att använda utan värme.
Ångrar att jag inte körde det heminredningsinspirerade tvättstället på tippen och satte dit ett normalt så hade en större radiator kunnat monteras.
 
Vattenburen handdukstork med elpatron samt elgolvvärme så blir det bra.
 
K Kevin.engberg skrev:
@Skier12345 Vattenburen golvvärme via shunt kräver ju också en elpatron, annars levereras ju ingen värme under 1/3 av året. Installationen och kostnaden väger inte upp för elkostnaden i drift. Åtminstone med dagens elpris.

ser ingen anledning att värma badrumsgolv under sommarhalvåret när all uppvärmning är avstängd. Undantaget om badrummet ligger i källarplan.


@BirgitS Ja, det bör ju vara logiskt att värmeeffekten är densamma oavsett vad som värmer. Min idé var ju då att handdukstorken tillsammans med golvvärmen skulle kunna kompensera för radiatorn. Då handlar det väl om effekt mot effekt, om jag räknar ut hur mycket radiatorn ger ifrån sig.

@boschkenta Om värmeeffekten nu förblir densamma så är ju placeringen det som skiljer. Kondens bör väl inte vara ett problem i ett badrum med fuktaktiverad fläkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.