Hej hej!
Jag har noll erfarenhet av detta så det bästa är att kolla runt och fråga. Det är så att i garaget finns en upphöjd platta för en gammal oljetank som stått där. Denna upphöjning skulle jag gissa är runt 5-7 cm.

Jag vill renovera upp garaget som är "i" huset. Golvet vill jag först fixa den där upphöjningen och sen lägga klinkers över hela golvet. Då detta nu ligger under markarbeten så tänkte jag bara fokusera på upphöjningen.

I grova steg, hur gör jag detta på ett smart sätt?
 
  • Gilla
EllaSmilla
  • Laddar…
Hyr en bilningsmaskin eller köp en på jula/blocket. Borde inte vara några konstigheter att bila bort en sådan.

Hörselskydd och andningsskydd på, bilning är högljutt och skitigt.
 
Ok, vad får man förvänta sig att hyra/köpa kostar?

Sen då, fyller man bara upp hålet med betong då?
Behöver man hydra något även då eller kan man blanda ihop en lilla mängden som behövs på egen hand?
Räcker det att bara bila så man är just under "golvnivå" eller bör man gå djupare?
 
Nån med bra råd?
 
Jag har varit med och tagit bort 2 sådana klackar på äldre hus, i båda fallen var dom gjutna efteråt på det befintliga golvet utan armering, så dom ramlade isär lätt när man bilade och lossnade från golvet, blev bara lite märken i golvet som kunde spacklas bort.

Med lite tur har du också en sån klack.
 
När jag var runt 13-14 år anlitade en kompis pappa mig att bila bort en liknande platta då de installerade bergvärme, har få minnen av det men jag mins just de du säger fast denna platta var "nersänkt" så när man hade bilat klart så var det en stor rektangulärt hål kvar.

Spacklar bort säger du, vad är "spackel" i detta fall? är det en form av betong?
 
Rikard Gjersvold skrev:
Jag har varit med och tagit bort 2 sådana klackar på äldre hus, i båda fallen var dom gjutna efteråt på det befintliga golvet utan armering, så dom ramlade isär lätt när man bilade och lossnade från golvet, blev bara lite märken i golvet som kunde spacklas bort.

Med lite tur har du också en sån klack.
Så var det hos mig också. Dessutom var plattan "armerad" med diverse skrot, bland annat ett par gamla skridskor.
 
  • Haha
andreascarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
Börja med att se om du har så mycket tur som Rikard Gjersvold beskrev. Då har du ett lättsamt jobb framför dig (lättsamt i jämförelse med om klacken är armerad och gjuten samtidigt som plattan).

Antingen hyr du en bilmaskin en dag, med 5-25J slagenergi.
5 J är helt klart lite i minsta laget för jobbet, men är det betongplatta av det enklare sorten så kan det gå.

Anledningen till att jag öht anger en möjlighet till att använda så klen maskin såsom nedåt 5J är att det kan vara möjligt att göra jobbet med typ en sådan här:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001097/
Eller kanske låna en dylik av någon du känner.
Det är en relativt kass maskin den från Jula, inte varvtalsreglering och lite tveksamt vilket skydd i form av slirbroms den har. Så jag rekomenderar inte något köp egentligen. Är det endast en sådan här bilning att göra så fixar du det kanske på en enda dag med en bättre hyrd maskin, för troligen mindre pengar.

Har du ett spett kan du börja redan nu med att hugga lite med det, kanske låta det svepa längs golvet och hugga in där klacken möter golvet för att se om det verkar lossna mellan de (förhoppningsvis) två gjutningarna.
 
Jag misstänker att det kan bli fler jobb i framtiden som kräver bilning, några brunnar, väggar m.m. Kan det vara värt att införskaffa sig en riktig maskin då?
 
Redigerat:
Jag köpte mig en Meec bilningsmaskin från Jula för ca 1000:- då de hade REA. Normalpriset är ca ~2500 kr.
Den slår med ca 50-60J per slag och har varit helt ovärdelig i vårt renoverande.

Maskinen väger ca 16 kg så det är inget man tar ner väggar med, men den äter betonggolv väldigt effektivt.
Nu senast så hade vi den till att luckra upp en bit av vår stenhårda "gräsmatta" efter dräneringen.

Personligen tycker jag att det är värt pengarna att lägga ut 1-2tkr och bli klar på 2 timmar istället för att försöka knacka ut en platta under flera dagar med en allt för fisig maskin.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Huset i säg äger vi inte men i morgon gör vi det på papper. Inflyttning i november.

Det finns fler saker att bila förutom plattan så som diverse olika brunnar som ska flyttas. Kanske är värt at införskaffa en maskin då och sen bara sälja den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.