Hej,
Har ett hus byggt 1945 med putsad fasad från byggåret. Under -70 talet så tilläggsisolerades huset och man satte på plåtfasad. Är det någon som har erfarenhet av att plocka bort plåtfasad på ett putsat hus? Funderar på om det går att putsa om det eller om det är lättare att sätta dit ex en träfasad?
 
P Pansen skrev:
Funderar på om det går att putsa om det eller om det är lättare att sätta dit ex en träfasad?
Jag tycker att det är lättare att spika på en ny träfasad, troligtvis är det bygglovspliktigt om du bor innom detaljplan.
 
  • Gilla
Pansen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker att det är lättare att spika på en ny träfasad, troligtvis är det bygglovspliktigt om du bor innom detaljplan.
Tack för svar. Har du själv tagit bort en plåtfasad? Undrar bara hur det kan tänkas se ut under plåten. Och vad kostnaden kan bli typ?
 
AXS
Det kommer vara många borrhål i putsen, inte direkt så de tänkte på att spara den när reglarna sattes upp.

Kommer bli en stort lyft för huset att få bort plåten, men ökat underhåll och ökade energiförluster.
Att sätta trä kan ju bli finare än idag, men mycket jobb.
 
  • Gilla
Pansen
  • Laddar…
P Pansen skrev:
Och vad kostnaden kan bli typ?
Gör du arbetet själv är det ju bara mtrl och ev ställning som kostar, ska du leja någon behöver du räkna med minst 500kr/h
 
  • Gilla
Pansen
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Det kommer vara många borrhål i putsen, inte direkt så de tänkte på att spara den när reglarna sattes upp.

Kommer bli en stort lyft för huset att få bort plåten, men ökat underhåll och ökade energiförluster.
Att sätta trä kan ju bli finare än idag, men mycket jobb.
Ja, jag tror också att det blir ett stort lyft för huset. Jag tänker att det hade varit fint med puts igen men det får kanske bli en kostnadsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.