Har en klädkammare som jag vill ha bort plastmattan i för att lägga klickgolv över. Två frågor:
1) Måste jag kolla asbest innan jag fortsätter?
2) Måste limmet bort innan jag lägger nya golvet med underlagsfoam först? (Limmet luktar inte men är något klibbigt)
 
  • Delvis avlägsnad plastmatta med synlig korkunderlag och rester av grått lim på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som du redan börjat riva ut mattan. Annars hade jag tänkt föreslå att lägga nytt golv ovanpå mattan utan att riva ut. Sålänge mattan var hel.

Vad gäller asbest är väl frågan hur gammal mattan är. Asbest var vanligt i lim förr så risken finns. Går dock att hantera själv bara du skyddar dig. Finns säkert artiklar här på byggahus att läsa om ämnet.

Du bör nog inte lägga foam innan du fått bort det klibbiga. Låter som en risk att det kan lukta och göra ljud när man går på golvet.
 
R Rampage2216 skrev:
Det ser ut som du redan börjat riva ut mattan. Annars hade jag tänkt föreslå att lägga nytt golv ovanpå mattan utan att riva ut. Sålänge mattan var hel.

Vad gäller asbest är väl frågan hur gammal mattan är. Asbest var vanligt i lim förr så risken finns. Går dock att hantera själv bara du skyddar dig. Finns säkert artiklar här på byggahus att läsa om ämnet.

Du bör nog inte lägga foam innan du fått bort det klibbiga. Låter som en risk att det kan lukta och göra ljud när man går på golvet.
Jag har bara rivit bort en liten del. Kanske kan jämna ut och strunta i att ta bort resten...

Limmet luktar inget alls så jag tror inte att det blir ett problem. Det sitter dock som berget så har mycket svårt att tro att det går att ta bort på ett enkelt sätt. Tänkte därför om det gick att skippa helt.

Blir f ö inte klok av det jag läser här om asbest...
 
K kedjehus1973 skrev:
Jag har bara rivit bort en liten del. Kanske kan jämna ut och strunta i att ta bort resten...

Limmet luktar inget alls så jag tror inte att det blir ett problem. Det sitter dock som berget så har mycket svårt att tro att det går att ta bort på ett enkelt sätt. Tänkte därför om det gick att skippa helt.

Blir f ö inte klok av det jag läser här om asbest...
Ja då låter det enklast att jämna ut och låta ligga kvar.

Kanske kan gå med något flytspackel? Jag är inte hantverkare så vet inte om det är lämpligt. Hoppas någon kan tipsa hur du kan jämna till.

Jag har lagt golv ovanpå plastmatta själv och det blev hur bra som helst.
 
R Rampage2216 skrev:
Ja då låter det enklast att jämna ut och låta ligga kvar.

Kanske kan gå med något flytspackel? Jag är inte hantverkare så vet inte om det är lämpligt. Hoppas någon kan tipsa hur du kan jämna till.

Jag har lagt golv ovanpå plastmatta själv och det blev hur bra som helst.
Tack, det låter faktiskt enklast ändå! Men, en dum fråga… behövs underlagsfoamen om jag lägger det nya golvet på det gamla?
 
K kedjehus1973 skrev:
Tack, det låter faktiskt enklast ändå! Men, en dum fråga… behövs underlagsfoamen om jag lägger det nya golvet på det gamla?
Ja det tycker jag behövs. Jag tycker det blir lite mjukare att gå på och det är både billigt och enkelt att lägga på. Men det är väl en smaksak. Fungerar lite isolerande också.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.