Hej,
Jag har tagit bort ett "vindskydd" på vår uteplats, den har gått från ytterkanten av det utskjutande taket till själva ytterväggen. Kvar blir en tunn pelare (45x95) som stöttar upp ytterkanten av taket.
Jag vill gärna ta bort den, men inser att den har en rätt viktig funktion. Så jag funderar på att sätta en regel närmast väggen som går från betongplatta upp till taket, fästa den ordentligt hela vägen upp, samt dubbla 45x95 (alt. limträ) som går under taket. Och stärka ytterligare med ett stag från väggen till taket ca halvvägs ut.
Är detta rimligt?
Taket är fackverk, som går hela vägen ut till pelaren. Den sista stöttan i fackverket kommer dock ner precis i hörnet på huset. (syns bakom getingboet på bilden)
Vad tror alla ni kunniga här på forumet?
Mvh, Calle
Jag har tagit bort ett "vindskydd" på vår uteplats, den har gått från ytterkanten av det utskjutande taket till själva ytterväggen. Kvar blir en tunn pelare (45x95) som stöttar upp ytterkanten av taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill gärna ta bort den, men inser att den har en rätt viktig funktion. Så jag funderar på att sätta en regel närmast väggen som går från betongplatta upp till taket, fästa den ordentligt hela vägen upp, samt dubbla 45x95 (alt. limträ) som går under taket. Och stärka ytterligare med ett stag från väggen till taket ca halvvägs ut.
Är detta rimligt?
Taket är fackverk, som går hela vägen ut till pelaren. Den sista stöttan i fackverket kommer dock ner precis i hörnet på huset. (syns bakom getingboet på bilden)
Logga in
Skapa konto
Vad tror alla ni kunniga här på forumet?
Mvh, Calle
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
I mina öron låter det rimligt att ersätta pelaren med en 45° stötta, som bär upp takhörnet.
Markera den tydligt, så inte folk går och slår huvudet i den bara!
Markera den tydligt, så inte folk går och slår huvudet i den bara!
Jag tror inte att den pelaren har någon bärande funktion. Nästkommande takstolar har ju inget stöd i ytterkant.
Hmmm... nej visserligen inte. Men jag tänker att när det ligger 2dm blötsnö på hela det utskjutande taket, så behövs det nåt som håller det uppe... Sen verkar det konstigt att man satt det där från början, om det inte behövs? eller?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det gäller nog att gå upp på vinden och kolla hur takstolarna ser ut. Fackverkstakstolar är normalt inte konstruerade för att ha upplag anat än vid ändpunkterna. I takets framkant finns något som ser ut som en balk. Den verkar grov för att vara en täckbräda men samtidigt lite väl inskuren/halvad för att vara en balk.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag ser inget som skulle kunna vara balk i ytterkant. Det är ju ganska långt också. Jag tror att väggen är bärande.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det kan ju vara så att det är byggt lite mot principerna men håller ändå. Jag tycker man ändå skall kolla takstolen på vinden. Det är väldigt låg taklutning. Har man otur kan snölasten bli betydande.