Hej! Någon som vet om man kan änvända detta undergolv? Alltså slipa och göra iordning det.
 
  • Delvis avtäckta, slitna träplankor för undergolv bredvid ett befintligt parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ser ju ut att vara väldigt stora springor lite varstans... Det blir inte så fräscht med allt som samlas i de springorna, svårstädat som tusan.

Behåll parketten istället, den verkar ju fin...?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är nog försent att behålla parketten. Den ligger i små delar nu haha. Hade hoppats på ett fint trägolv under. Parketten är ganska sliten så vi har ändå tänkt byta. Vet du varför brädorna ligger så ojämnt? Några smala & några tjockare.
 
Du är väl inte nere på undergolvet?
Ser ut som om du bara delat på parketten och lämnat halva kvar
 
  • Gilla
MagHam och 5 till
  • Laddar…
M Malinoka skrev:
Det är nog försent att behålla parketten. Den ligger i små delar nu haha. Hade hoppats på ett fint trägolv under. Parketten är ganska sliten så vi har ändå tänkt byta. Vet du varför brädorna ligger så ojämnt? Några smala & några tjockare.
Den som lagt det har väl lagt det olika för att räta upp ojämt underlag.

Lägg nytt parkett/trägolv på så blir det nog bra. Ta bort listerna och sätt tillbaka så kommer det se snyggt ut

Ska det bli fint är det bara göra det ordentligt ;)
 
A Argastesnickaren skrev:
Du är väl inte nere på undergolvet?
Ser ut som om du bara delat på parketten och lämnat halva kvar
Jo.... När du säger det så är det nog så. :D
 
Är inte detta undergolvet? Eller finns det ännu ett golv under? Är ingen expert på detta. Men om man bortser från att det finns springor & att brädorna ligger ojämnt så går det att använda som vanligt golv?

Golvet på bilden är ju drömmen. Men det kanske är svårt/dyrt att uppnå
 
  • Ljust trägolv med springor och ojämna brädor i ett tomt rum med gråa väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag skrev innan så är dom flesta parketter lamell parketter, dvs att dom är uppbyggda av flera korslagda skickt för att motverka rörelser.
Dvs att det översta dyra skicktet av trä bara är 1-4mm beroende på om det är slipbart eller ej.
7 mm ej slipbart 14-15 mm i regel slipbart 2-3 gånger.
Ser ut som om du bara tagit bort översta trä skicktet.
 
M Malinoka skrev:
Är inte detta undergolvet? Eller finns det ännu ett golv under? Är ingen expert på detta. Men om man bortser från att det finns springor & att brädorna ligger ojämnt så går det att använda som vanligt golv?

Golvet på bilden är ju drömmen. Men det kanske är svårt/dyrt att uppnå
Det där är ju inte samma golv som första bilden :D
 
Appendix Appendix skrev:
Det där är ju inte samma golv som första bilden :D
Nej det en lånad bild. Det är bara för att visa vad jag är ute efter på ett ungefär
 
  • Gilla
Silav
  • Laddar…
S
M Malinoka skrev:
Är inte detta undergolvet? Eller finns det ännu ett golv under? Är ingen expert på detta. Men om man bortser från att det finns springor & att brädorna ligger ojämnt så går det att använda som vanligt golv?

Golvet på bilden är ju drömmen. Men det kanske är svårt/dyrt att uppnå
Så ser inte alla undergolv ut dessvärre. Räkna inte med att det finns sånt golv underst.

När är huset byggt?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Som jag skrev innan så är dom flesta parketter lamell parketter, dvs att dom är uppbyggda av flera korslagda skickt för att motverka rörelser.
Dvs att det översta dyra skicktet av trä bara är 1-4mm beroende på om det är slipbart eller ej.
7 mm ej slipbart 14-15 mm i regel slipbart 2-3 gånger.
Ser ut som om du bara tagit bort översta trä skicktet.
Okej tack då förstår jag varför det ligger så. Skulle det finnas en chans att det ligger långa brädor om jag fortsätter gräva eller ska jag bara ge upp ? sorry för min okunskap
 
S SvanteC skrev:
Så ser inte alla undergolv ut dessvärre. Räkna inte med att det finns sånt golv underst.

När är huset byggt?
Okej. Lite riskabelt att fortsätta gräva då kanske om man inte har någon plan Huset är byggt 1959. Det är källare i halva huset & krypgrund i andra delen. Om det spelar någon roll
 
Som jag ser det så är det stor chans.
Det är bara du som vet hur mycket som du tagit väck men känn med en kniv eller skruvmejsel mellan springorna så känner du säkert ett riktigt golv under.
Om det sen är bräder eller spånplatta beror ju på hur gammalt huset är och om det har blivit renoverat någon gång
 
Vi har även två golvelement som inte används. Det är väl också en anledning till att man borde lägga ny parkett bara. Hade tänkt att man annars kunde lagt klinkers där.
 
  • Två golvelement av trä intill en parkettgolv, överväger byte till ny parkett eller klinkers.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.