Hej! Ska måla om sovrum och vill ta bort gamla telefonjacket och ersätta med doslock. Hur gör jag detta bäst?

Tack!
 
  • En fungerande eluttag och ett skadat hål där ett uttag varit. Behöver reparation. Vägg, lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
N NoreTor skrev:
Hej! Ska måla om sovrum och vill ta bort gamla telefonjacket och ersätta med doslock. Hur gör jag detta bäst?

Tack!
Det enklaste är ju att använda doslock med skruv, det finns ju skruvhål i det befintliga, eller göra skruvhål i ett vanligt som passar till de som sitter där. Du kan enkelt dra ut den runda hylsan i mitten, eller hela jacket, beroende på hur mycket som sticker ut. Alternativt dra i en skruv i mitten, där det gamla locket satt i, så slipper du riva ut något alls, men inte lika snyggt. Är abonnemanget uppsagt, eller stationen avvecklad är det inget liv i trådarna, men det är så svagt ändå att det saknar betydelse. Eluttag delvis ur väggen, rött märken beskriver delar: "hylsa", "skruv". Reparationsinstruktion eller analys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
innanmätet sitter med 2 skruvar en i vardera sida ser ut till att vara övermålade
 
  • Gilla
Mattias Gustafsson2 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Skruva loss skruvarna de röda skruvarna (sitter en bakom tapeten).
Vicka ur hela insatsen.

Skruva loss de blåa skruvarna eller klipp av telekablarna.

Peta in telekabelstumparna och på med doslocket.

Klipp inte bort för mycket av telekabblarnas längd, för det går att använda telekablarna som draglina för nätverkkabel om du skulle vilja ha det vid senare tillfälle.

Delvis monterad elektrisk dosa i vägg med markerade problemområden. Kablar och installation synlig. Reparation eller installation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Hoppsan, 3a på bollen 😝
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tack alla! Behöver inte tänka på något speciellt då det sitter ett eluttag intill? Det är väl ingen ström att tala om i telekablarna. Ska jag sätta eltejp på de kablar jag tar loss? Såhär ser det ut innanför.
 
  • Hand som håller en urtagen strömbrytare; skadad vägg med synliga kablar och hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Strömmen i teleuttaget kommer ju från telestationen.

Så det är inte säkert att det ens är ström i dina teletrådarna.
Telia håller ju på att avveckla dessa i ganska rask takt, och det är bara något år tills det ska vara borta i hela landet.
Men en eltejpssnutt kan du ju unna dig förståss.

Eluttaget bredvid ska inte påverka. Dess kablar bör gå i egna rör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Varför inte bara spackla för hela klabbet och måla? Som användaren "Unikt namn" skriver så är kopparnätet dött, så ingen kommer behöva den infrastrukturen i framtiden heller. Det som talar emot att spackla igen är möjligen att ev. rör som telekablarna går i kan användas för exempelvis nätverkskabel istället.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Annat tips lite off topic, om inte nu så kan du vid tillfälle använda kablarna för att dra fast nätverk i huset.
Man dra alltså nätverkskabel där telekabeln gick tidigare.
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
kopparnätet dött, så ingen kommer behöva den infrastrukturen i framtiden heller.
Man kan om man vill nyttja det befintliga telenätet i huset med fasta telefoner precis som vanligt men ”matade” via IP-telefoni. Jag tycker det är trevligt att ha en kostnadsfri backup till mobilnätet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man kan om man vill nyttja det befintliga telenätet i huset med fasta telefoner precis som vanligt men ”matade” via IP-telefoni. Jag tycker det är trevligt att ha en kostnadsfri backup till mobilnätet.
Helt korrekt. Vi har faktiskt haft IP-telefoni fram tills nyligen, men då har vi kört trådlösa telefoner. Jag tror också att du och jag är lite unika som hänger kvar vid det...och nu är du än mer unik eftersom vi också släppt det. 😁
 
  • Gilla
Ingrid 2 och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag tror också att du och jag är lite unika som hänger kvar vid det
En åldrande granne kontaktade oss häromdagen då hon var sjuk och inte fick tag i sin familj då hennes enda mobiltelefon inte fungerade. Hon hade nog gärna varit lite unik hon också...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vissa operatörer har funktion att mobilen kan hantera samtal via hemmets wifi och fiber, en alternativ lösning till koppar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mats-S
Jag har behållit mina telejack av nostalgiska skäl, lite kul när barnbarnsbarnen kommer att komma på besök och undra vad det är för något uttag ;-)
Dom är ju inte heller skrymmande eller fula på något sätt, så varför ta bort dom?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Dom är ju inte heller skrymmande eller fula på något sätt
Fula kan nog diskuteras. 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.