Jag undrar hur man tar bort dem bruna missfärgningarna på holken? Eftersom det har varit mycket järn/mangan i vattnet så har det blivit bruna fläckar.
Holken har legat i ett bad med avfettning och ättiksprit men det hjälpte inte så mycket, sen testade jag och vatten slipa lite grann och då försvann en del. Men jag behöver få bort det sista.
Finns det något mer man kan köra med?

Jocke
 
Jag använder några tabletter jag köpte på Lidl.
Man lägger in de 1/2 timme och sen borstar man. Det är verkligen effektiv.

En annan medel jag har använt när det är mycket kalk som sitter fast är PRI, köpes i livsmedelsaffärer.

Prova med det.
 
Jag har sett något husmorsknep med citronsyra, minns tyvärr inga detaljer.

/ama
 
Ett annat knep är faktiskt Coca-Cola.
Lägger du en rostig skruv i Coca-Cola försvinner rosten.
Kanske man kan använda den i toastolen ;D
 
Jag har samma problem och har löst dessa genom att köpa en liter rengöringsvätska extra stark i en yrkesstädbutik. I leter kostar ca 35 kr , det är dax att köpa igen!!
 
Tandkräm är faktiskt en hödare .
Det är ju slipmedel i det!
 
Tandkräm är faktiskt en hödare .
Det är ju slipmedel i de
 
Tomic (tror det heter så) är jätte bra. Bara att hälla på och låta det stå och sen bortsa rent. Finns att köpa på ica,coop m.m.
 
Om det är rost fläckar skall du använda ett redutktonsmedel som omvandlar de trevärda järnsalterna (rod rost) till tvåvärt järn som är mer lösligt i vatten. Om du inte fattade någonting av det där: gå till apoteket och köp oxalsyra - det fixar det hela.
Om det är missfärgade kalkavlagringar som du har test ättickssyrs (perstorps ättika i en vanlig matbutik).
En sak till - använd handskar och glasögon.
 
smidifix skrev:
Tandkräm är faktiskt en hödare .
Det är ju slipmedel i de
Diverse medel med slipmedel är det sista man bör använda eftersom det förstör den glasserade ytan vilket leder till att det fastnar ännu mera avlagringar.

Citronsyra är nog det som jag provat som fungerar bäst.

/Mario
 
Ja, oxalsyra ja. Det funkar jättebra till att rengöra båtskrovet från missfärgningar, alger och dylikt, så det går säkert bra till toaletten också.

// Lidman
 
Oxalsyra är en delprodukt i Star brite boat cleaner som man kan köpa i båt-affärer. Produkten används till att rengöra skrov från snäckor etc. På 15 minuter är toan som ny och all rost borta! Obs! Frätande på huden. Använd gummihandskar, andningsskydd och skyddsglasögon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.