Hej!

I samband med renovering av avloppet vill jag ta bort en del av husets avluftning och istället ersätta det med en vacumventil under handfatet. Se bild nedan.
Är detta möjligt tror ni?

/Mathias
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, det fungerar.

Protte
 
enskilt eller kommunalt avlopp
 
Kommunalt avlopp har jag.
Ni tror inte det är risk för "utsugna vattenlås"?
 
Det är inte större risk med vacumventil än med luftning på taket.

Protte
 
fattar inte varför alla är så förtjusta i vakumventiler ,det är inget som skall användas vid avlopp,oavsett om det e enskilt eller kommunalt,folk sätter in v v o sen klagar på lukt,tänk efter själva
 
Tja, hos mig har det räddat källaren flera gånger då det varit tätt i kommunala avloppet och luften inte kommit ut genom avloppsröret utan vatten blir hängande i toavattenlåset. En enkel varningsmekanism.

Jag slipper flera takgenomföringar då jag har flera vertikala stammar.
Luktar det inomhus så byter man ventil.
Utomhus så får man hoppas att det fläktar åt rätt håll (har aldrig märkt att det luktar utomhus öht)

Protte
 
Fungerar på kommunalt men är förödande på enskilda avlopp.
Men avluftning ovan tak är Alltid att föredra och borde vara standard.
 
Gjorde ganska ordentlig research innan jag installerade en vacuumventil för ett par månader sedan. Om du installerar ventilen på toaletten kan jag bara komma på två nackdelar:
1) Kan börja lukta om ventilen går sönder- tja, då får man väl ta och byta ventil då.
2) Det finns en liten risk att om det är stopp i avloppet mot gatan och de måste spola detta så kan skiten pressas upp ur toaletten i källaren då du får övertryck i systemet. Kan bli ganska grisigt...

Fördelen är ju att du slipper dra ett avluftningsrör genom hela huset och genom taket (Detta ser jag som en riskkonstruktion...)
 
2) Det finns en liten risk att om det är stopp i avloppet mot gatan och de måste spola detta så kan skiten pressas upp ur toaletten i källaren då du får övertryck i systemet. Kan bli ganska grisigt...


Nja, det är så pass bra drag i högtrycksspolningens bakåtmunstycken så risken är betydligt större att alla dina vattenlås är tomma efteråt.

Protte
 
Jag fick uppgifterna från Stockholm Vatten och faktum är att det händer. Men visst det är en mycket liten risk.
 
Med öppen ventilation skulle skiten komma ut på taket då?
Nja jag tror att det kvittar om det är öppen eller ventilventilation, beror nog mer hur rören är dragna om spolslangen vill leta sig upp genom en toalett.

Protte
 
Med öppen avluftning i avloppsrören får du aldrig ett övertryck = inget problem.
 
OM säger OM proppen sitter mellan luftningen och toaletten och spolningen kommer från gatan så kan ju inte luften ändå slippa ut genom takluftningen.

Nä det blir så mycket hypotetiskt resonemang så det går inte säga på förhand.

Jag har sett draget i en riktig spolslang och jag har fått fylla på vattenlåsen efter spolningar och där HAR det varit öppen luftning.

Protte
 
vid en enskild avloppslösning så SKALL man ha öppen takventilation,dels för luftning vid spolning men MEST för att avloppsanläggningen skall fungera.Har man en markbädd/infiltration så luftas det från bädden genom slamavskiljaren och upp på taket,man får ner syre i bädd o tank och man får bort lukt vid anläggningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.