Jag ska byta golv i sommarstugan. Det sitter fina trälister utefter golvet som jag gärna vill återanvända. Dessa är drygt 1.5dm höga och är fastsatta med vad jag tror kallas Fransk spik, dvs stor fyrkantig svagt pyramidformad skalle. Spiken vill jag gärna också återanvända.
Är det någon som har tips på hur jag ska gå till väga? Är det kofot och försiktigt bända som gäller?
 
C
Jag har demonterat ett antal meter liknande list på följande sätt;
1. Ta en spackel och kila in mellan listen och väggen. Börja någonstans där ev. småskador inte syns så mycket.
2. Bänd försiktigt med bräckjärn/skruvmejsel/kniv eller vad som får plats bakom spackeln så att inte listen skadas.
3. Lokalisera på detta sätt spikarna och koncentrera bändandet så att kraften appliceras i närheten av spiken.
4. Kör ner spackel/bräckjärn varteftersom det går så att du kan bända direkt bakom spiken.
5. Hoppa vidare till nästa spik när du fått ut listen någon centimeter och gå på detta sätt runt mellan spikarna. Till slut kan du köra ner hela bräckjärnet bakom spikarna och därifrån går det lätt.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Börja vid en dörr och inte med en list som går vägg till vägg, speciellt om den dessutom är gerad mot de andra väggarnas lister.
Jag försöker dessutom om det går att dra ut spikarna efter hand som listen lossas med kofot (bra kvalite), hoftång och skyddsbit mot listen.
En bra kofot lönar sig i alla lägen, men det förstod jag inte förrän 65:- varianten blivit utbytt till en Hultafors. Kan inte förklara i teorin men den är smidigare att pressa in i smala springor och ger betydligt färre klämskador.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Om spiken sitter kvar i listen, dra den genom listen när du drar ut den. Då slipper du att det slår ut träflisor på framsidan. Detta är kanske inte så jätteviktigt om det är en trären list med skallar som inte är försänkta, men men är skallarna försänkta eller listen målad sparar det mycket arbete att slippa att det lossnar flisor runt spikhålen.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Många bra tips, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.