Har en öppen trappa med list under varje steg som jag gärna vill ta bort. Dels för att det blir öppnare och ljusare, plus att slippa se denna furulist mot stegens ekkanter.
Behövs den verkligen, har hört nåt om barnskydd. Har 13,5cm mellan stegen utan listen.
 
10 cm är kravet för att trappan ska vara barnsäker. Måla dem vita?
 
Vad menar du med "behövs"? Listen är så vitt jag vet till för att barn inte lika lätt skall ramla igenom stegen. Har du inga barn eller tror att dessa klarar utan list, ta bort. Det gjorde jag och trappan blev bra mycket mer stilren.
 
Som jag tänker så måste det väl va ett rätt litet barn för att kunna komma imellan där och när barn är små är ju barngrindar en självklarhet ändå.
Har dock inga barn kan jag tillägga.
Vitmåla är inte att tänka på iallafall, då sticker de ut ändå mer.
 
Jaha, jag var trea på den. Notera dock att dessa regler gäller vad som krävs för att få godkänt exempelvis när man bygger ett hus. Du som bor där är inte skyldig att se till att dessa rekommendationer följs.
 
Misstänkte det, och jag antar att den byggnormen kom till runt tiden mitt bygdes då många andra inte har listen. Mitt är byggt 75.
 
Skruva loss listerna och ställ dem i något förråd (inklusive skruvar).
En vacker dag kommer de att behövas, om inte förr så när du säljer huset.

Om du händelsevis tror att man alltid "kommer ihåg" att stänga en barngrind så tror du faktiskt fel.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ja jag funderade på det med, även om jag helst skulle vilja fylla skruvhålen med kemiskt trä. Men kanske får skippa just det steget.
Nä allt går ju glömma såklart, därför man ska bygga självstängande sådana ☺
 
Originalet skrev:
Som jag tänker så måste det väl va ett rätt litet barn för att kunna komma imellan där och när barn är små är ju barngrindar en självklarhet ändå.
Ska du ha grind på både framsida och bakom trappan?
 
Du menar att de kan fastna från baksidan från golvet? Där ska min trappa byggas in upp till 6e steget för förvaring så det är ingen fara.
 
Originalet skrev:
Du menar att de kan fastna från baksidan från golvet? Där ska min trappa byggas in upp till 6e steget för förvaring så det är ingen fara.
Ja, de kan komma igenom från alla håll :D

Se bild:
PC283940.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PC283940.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tvillingar?

Men ursöta är de :)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
10 cm är för att barnen kan fastna med huvudet, inte för att dom skall ramla igenom. Gäller både balkongräcken och trappräcken också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.