Hej! Jag håller på med att knacka ner gammalt hemskt sjuttiotalskakel i köket, men jag har fastnat lite. Hur får jag ner de där listerna som sitter mot skåpen? Jag har naturligtvis skruvat av alla skruvar och ryckt en del i dem, men de sitter ändå fast.

Borde det räcka med lite mer våld? Jag är lite rädd för att skada skåpen/väggen...

Här är en bild: http://i43.tinypic.com/bhyp9v.jpg
 
Och just det. Ska allt gammal "fix" (eller vad det heter) bort innan jag sätter upp det nya kaklet? I så fall, vilken är den bästa metoden att få bort allting med?
 
S
dom är väl limade. mera våld. använd koben.
vore bra om du får bort all fix.
 
Redigerat av moderator:
Det är inte så att listerna är ett stöd för överskåpen, så att du ställer till problem om du tar bort dem?
 
Tanken har slagit mig, men hade det inte varit ett konstigt sätt att bygga? Det är ju bra mycket bättre om skåpen bär sin egen vikt...
 
S
du kan kolla hur skåpen är fast satta. men normalt så ska ej skåpen stå på kakel listen
 
Nja, det är väl inte helt ovanligt att man sätter kakellisten, ställer skåpen ovanpå och sen skruvar fast dem. Om man sen tar bort listen är det ju inte helt otroligt att skåpen rör sig, men det borde i 99% av fallen inte vara ett problem....
 
Oftast har de limmat fast kakellisten också så det är bara och använda våld.
Jag har rivit åtskilliga kök med kakellister och ännu har jag inte stött på ett enda som bärs upp av denna.

Ju mer fix du får bort ju lättare är det ju att kakla igen då underlaget blir jämnare.
Bara och hacka med en spackel om du inte har en saneringsfräs att fräsa bort det med. ;)
 
Listen var ihopspikad med skåpen (som fortfarande tycks sitta bra ;)). Det blev dock ett litet hål i väggen när jag (dumt nog) rev bort en mollyplugg. Ska jag spackla igen det, eller kan jag fylla hålet med fästmassa...?
 
Det var märkligt att de spikat ihop detta med vartannat för det har jag aldrig varit med om.

Är det inte så stort går det lika bra med fix ju...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.