Jag har en trappa jag vill renovera. På varje steg sitter ett halkskydd i gummi och en (tror jag) linoleum matta. Under är det steg i furu.

Jag vill ta bort halkskydd och mattan, och sedan antingen slipa och betsa eller sätta laminatsteg. Men hur får jag enklast bort mattan? Den sitter som f*n. Eller är det bara att glömma att få bort den och sätta laminatstegen ovanpå?
 
  • Närbild på ett trappsteg med grå linoleummatta och furuunderlag med synliga försök att ta bort mattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blad på en multicutter är i princip det som ger snabbast resultat. Om det ska göras manuellt så stämjärn och försöka få bort remsor.

Det fungerar INTE att limma något på linoleum så för att sätta steg ovanpå kräver att du når ner till rimligt trärent. Fråga mig inte hur jag vet 🤪
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
Ok! Är det en sån här du menar, med det markerade bladet? Råkar ju faktiskt ha en sån. Gå så nära jag kan under mattan och sen slipa ner till trärent?
 
  • Multiverktyg från Bosch med tillbehör, inklusive sandpapper och ett markerat blad för slipning, bredvid en grön Bosch-bärväska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
raubtier raubtier skrev:
Ok! Är det en sån här du menar, med det markerade bladet? Råkar ju faktiskt ha en sån. Gå så nära jag kan under mattan och sen slipa ner till trärent?
Det är bättre att använda ett knivblad för detta. Sågblad kan göra rätt mycket skada om det kommer åt fel ställen.
Bosch Starlock ATZ 52 SC HCS blades, designed for multi-material cutting, recommended over saw blades to prevent damage in precise tasks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Ok! Är det en sån här du menar, med det markerade bladet? Råkar ju faktiskt ha en sån. Gå så nära jag kan under mattan och sen slipa ner till trärent?
Knivblad som du redan fått tips om rekommenderas. Har du en varmluftspistol kan du även testa med om det underlätta att värma lite då mattan blir rätt mycket mjukare då
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
Aha, knivblad hade jag missat. Varmluftspicka finns i arsenalen, så imorgon får jag fixa knivblad och testa lite.

Stort tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.