Metallfäste för ledstång mycket nära fotograferat i en vinkel mot en vit vägg, synligt damm på fästet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledstångsfäste monterat på en vitmålad vägg med synlig skruv och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill ta bort ledstång plus fästen. Två väggar är betong, en är gips. Fästena sitter stenhårt fast. Hur får jag loss dem?
 
S Susanne Lindgren skrev:
[bild] [bild] Vill ta bort ledstång plus fästen. Två väggar är betong, en är gips. Fästena sitter stenhårt fast. Hur får jag loss dem?
Det beror på om du vill kunna sätta tillbaka dem sedan, eller om de ska bort permanent.

Det beror också lite på om du vill ta bort hela fästet eller bara den sexkantiga hylsan. Hylsan är rätt enkel att skruva bort med spärrskaft. När den är borta kan man ta bort brickan. Det som blir kvar är i princip en skruv utan huvud som är inskruvad i väggen. Ska du bara ta bort och renovera rekommenderar jag att låta den sitta kvar.
 
Hylsan fick vi bort men inte skruven och brickan och den var ganska farlig att ha där. Vill sätta dit en annan ledstång. Kan man använda skruven som redan sitter? Den är från 1989.
 
S Susanne Lindgren skrev:
Hylsan fick vi bort men inte skruven och brickan och den var ganska farlig att ha där. Vill sätta dit en annan ledstång. Kan man använda skruven som redan sitter? Den är från 1989.
Kan kan man, men tror det blir knepigt. Det beror ju mycket på den nya ledstången. Om ni inte är rädda om gängorna och vill göra allt nytt, så föreslår jag rörtång. Den del som är skruvad in i väggen brukar vara gängad som en vanlig träskruv. Det handlar alltså bara om att få ett bra grepp.
 
Så klart du kan spara den gamla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.