Låset på tvättstugedörren gav upp idag.
Kolven som går ut och in när man trycker på handtaget sitter fast i inre läget.
Tänkte ta isär och se om man ser något uppenbart fel, men jag kommer inte så långt..

Hur får jag bort låskolven där nyckeln passar?
På yttersidan så sitter även kromhöljet fast. Kanske går det med lite mer våld att få loss det? Men på insidan så är låskolven enligt bild.
Vad ska jag göra för att få bort den så jag kan skruva loss hela enheten från dörren?
Gissar att det är något med de två svarta sakerna men vet inte vad :)

Någon som vet vad som kan bli fel på dessa?
Ett ASSA från 2005.
Går det att laga?
Vad kostar ett nytt?
 
  • Närbild av en vit dörr med ett mässingslås och två tomma hål under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm med låsmekanism, dörrhandtag, och "Välkommen"-dörrmatta synlig genom öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två låscylindrar på vit yta, överst fullständig, nederst ofullständig, uteplats synlig bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan du vrida på nyckeln ?
 
  • Gilla
Ett fisk
  • Laddar…
Man måste sätta i nyckeln i cylindern på insidan och vrida ca 30 grader åt höger respektive åt vänster för att kunna få bort de små pluggarna som täcker skruvarna i låscylindern. Åt höger för att ta bort vänster plugg och vice versa om jag minns rätt.

Tycker det ser ut som att du har bladmåttslåset som man enkelt kan låsa upp utan någon nyckel med ett bladmått. ASSA skickade ut nya uppdaterade låskistor om man hade anmält det till dem.

För att få loss kromhöljet brukar det sitta en liten liten spärrknapp på undersidan som man måste trycka in och dra bort höljet.
 
  • Gilla
fisgris8
  • Laddar…
Korrekt 👆
 
MultiMan
Skyddet sitter med ett fjädrande stift undertill som trycks in med en liten spik eller nåt, tror jag iaf, gör på mitt.

För att ta ut skydden över skruvarna så måste nyckeln sitta i och vridas 15-20 (kan vara 30 också enligt ovan inlägg) grader åt vardera hållet så att låsningen släpper och man kan bända ut/loss skydden. Lite tunn olja kan hjälpa och bänd i mitten och inte vid ytterkanterna, annars kan det brytas sönder.

För övrigt finns det tydliga instruktioner att finna på nätet (och följde med låset också).
 
De äldre ASSA 2002 låshusen var ett sorgebarn, byt till ett nytt låshus.
De nya ASSA 2002 låshusen är bättre än de gamla då de är omgjorda.
Antingen byter du till ett nytt ASSA 2002 eller så byter du till ett motsvarande och byter då även slutblecket om du vill komma lite billigare undan.
Exempel på produkter med pris:
https://www.bauhaus.se/lashus-2002-50-sym
https://www.bauhaus.se/lashus-habo-69192-med-hakregel-matt-krom
https://www.bauhaus.se/millers-sakerhetsslutbleck-pla
Vad har du för slutbleck?
 
J Josth skrev:
Man måste sätta i nyckeln i cylindern på insidan och vrida ca 30 grader åt höger respektive åt vänster för att kunna få bort de små pluggarna som täcker skruvarna i låscylindern. Åt höger för att ta bort vänster plugg och vice versa om jag minns rätt.

Tycker det ser ut som att du har bladmåttslåset som man enkelt kan låsa upp utan någon nyckel med ett bladmått. ASSA skickade ut nya uppdaterade låskistor om man hade anmält det till dem.

För att få loss kromhöljet brukar det sitta en liten liten spärrknapp på undersidan som man måste trycka in och dra bort höljet.
Tack för svar.
Ska prova med nyckeln alldeles strax, det har jag inte tänkt på än men såg en film på youtube precis och det såg ju enkelt ut om man gjorde som man ska 😅

Fick loss kromhöljet på insidan genom att trycka på spärren undertill men det går inte på utsidan. Spärren verkar kärva lite fast den är långt inne, kanske bara är så att kromhöljet på utsidan kärvar det med. Lite mer våld borde gå 🙂

Huset är byggt 2005 och vi är ägare nr 3, kan jag på något sätt lista ut om mitt lås är bladmåttslåset? Har inga papper på att det är utbytt iallafall.
Hur pass svårt är det att själv öppna med ett bladmått om man provar? Tjocklek på bladmåttet?
 
1 123abc skrev:
[media]De äldre ASSA 2002 låshusen var ett sorgebarn, byt till ett nytt låshus.
De nya ASSA 2002 låshusen är bättre än de gamla då de är omgjorda.
Antingen byter du till ett nytt ASSA 2002 eller så byter du till ett motsvarande och byter då även slutblecket om du vill komma lite billigare undan.
Exempel på produkter med pris:
[länk]
[länk]
[länk]
Vad har du för slutbleck?
Är det här slutblecket? Isåfall är det enligt bild 🙂
 
  • Låsmekanism med märket ASSA på en vit dörrkarm, använd med skruvar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Ett fisk skrev:
Tack för svar.
Ska prova med nyckeln alldeles strax, det har jag inte tänkt på än men såg en film på youtube precis och det såg ju enkelt ut om man gjorde som man ska 😅

Fick loss kromhöljet på insidan genom att trycka på spärren undertill men det går inte på utsidan. Spärren verkar kärva lite fast den är långt inne, kanske bara är så att kromhöljet på utsidan kärvar det med. Lite mer våld borde gå 🙂

Huset är byggt 2005 och vi är ägare nr 3, kan jag på något sätt lista ut om mitt lås är bladmåttslåset? Har inga papper på att det är utbytt iallafall.
Hur pass svårt är det att själv öppna med ett bladmått om man provar? Tjocklek på bladmåttet?
Minns inte tjockleken på bladmåttet men den måste enkelt gå att få in utmed hakregeln men samtidigt inte vara så tunn att man inte får någon kraft alls. Det uppdaterade låshuset har en smalare hakregel som bara är i ett stycke. Den gamla hakregeln var tjockare och i "tre lager."
 
Du behöver inte lossa hylsan på utsidan, spärren på utsidan hylsa sitter längre in på cylindern så den kommer du åt efter att du skruvat loss låscylindrarna.
Spelar det någon roll om det är "bladmåttslåshuset" när låshuset är gammal och trasigt?
Skillnaden såg man på regelkolvens tjocklek men det var aktuellt för ca 15år sedan så tiden för byte av välvilja är passerad.
ASSAs rekommendation var att eftermontera ett skydd och endast de som stod på sig och inte godtog lösningen fick låshuset utbytt av den orsaken, däremot byttes många äldre 2002 låshus pga andra problem.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Minns inte tjockleken på bladmåttet men den måste enkelt gå att få in utmed hakregeln men samtidigt inte vara så tunn att man inte får någon kraft alls. Det uppdaterade låshuset har en smalare hakregel som bara är i ett stycke. Den gamla hakregeln var tjockare och i "tre lager."
Såhär ser min hakregel ut.
Det är alltså den gamla kassa jag har om jag förstår rätt?
Så själva hålet där man för in nyckeln har inget att göra med bladmåttstricket? Utan man kör in bladmåttet mellan dörr och karm?
 
  • Dörrlåsmekanism, dolt, grått, trä, närbild, metallspärr, bergsprängare i bakgrunden, fragment av en skylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123abc skrev:
Du behöver inte lossa hylsan på utsidan, spärren på utsidan hylsa sitter längre in på cylindern så den kommer du åt efter att du skruvat loss låscylindrarna.
Spelar det någon roll om det är "bladmåttslåshuset" när låshuset är gammal och trasigt?
Skillnaden såg man på regelkolvens tjocklek men det var aktuellt för ca 15år sedan så tiden för byte av välvilja är passerad.
ASSAs rekommendation var att eftermontera ett skydd och endast de som stod på sig och inte godtog lösningen fick låshuset utbytt av den orsaken, däremot byttes många äldre 2002 låshus pga andra problem.
Då jag har samma lås på entredörren och garaget så är det ju bra att få lite koll så man kan byta dessa också.
 
Bladmåttet påverkar låshuset och har inget med låscylindrar att göra.
Bladmåttet fördes in mellan regelkolven och dess hål stolpen.
 
  • Gilla
Ett fisk
  • Laddar…
Nu har jag plockat isär låset lite.
Det är nr 2 som inte har åkt tillbaka som den ska i nr 1.
Då har nr 2 tryckt på nr 4 hela tiden och "handtagskolven" har varit i inre läget hela tiden.
Försökte smörja på lite med wd40 då jag inte har någon låsolja hemma. Kändes som det löste sig först men sedan slutade nr 2 åka in som den ska i nr 1 ändå.
Fann då nr 3 inne i nr 1, där nr 2 ska sitta.
Ska det va en liten lös mojäng där? Eller är det något som gått sönder?
Nu när nr 3 ramlade ur nr 1 fungerar det dock inte alls.
 
  • Demonterad dörrlås mekanism på textil, bestående av fyra metallkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon beslutade för länge sedan att ASSA skulle utveckla modulära låshus som kallades "evolution" problemet var bara att det inte fungerade bra i praktiken, listan på olika fel och uppdateringar av låshusen är lång.
Det var så mycket problem med evolution låshusen att många låssmeder slutade sälja dom, till sist skrotades mycket av konceptet och det gjordes om från grunden och även namnet byttes från evolution till connect.
Jag rekommenderar metallåtervinningen.
Om ekonomin är ett hinder så finns det begagnat.
https://www.tradera.com/item/301875/602792846/lashus-assa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.