Hej,
Jag skulle vilja ta bort ett lamputtag och dess strömbrytare, då vi byggt ihop två små rum till ett. I slutet av trådarna (efter lamputtag och strömbrytare) sitter ett eluttag vi vill ha kvar. Jag förstår att det lättaste såklart hade varit att bara ta bort, skarva ihop trådarna och sedan sätta täcklock, men eftersom vi ska sätta renoveringsgips utanpå hade det såklart varit snyggast att få bort dem helt (bygga in det).

Är detta möjligt utan att fräsa upp väggarna och ta bort dosorna och sedan skarva ihop slangen/röret + dra ny tråd? Finns det en lösning så man kan ha kvar dosorna i väggen få ett rör att gå igenom dosan och sedan dra nya trådar?

Bara för att slippa tillrättavisningar, jag kommer inte göra elarbetet själv utan anlita en elektriker. Vill bara förstå vad som är möjligt och inte :) Tacksam för hjälp.
 
Om ni ändå ska sätta skivor, är det så besvärligt att öppna lite runt de två dosorna så att ni kommer åt att ta bort dosorna och skarva ihop rören? Sen tråda om utan skarvar från uttaget ni vill ha kvar till anslutningspunkten.
 
Vad är väggarna gjorda av? Det finns skarvar för rör. Så att ta bort en dosa och skarva röret skall inte vara ett problem. Att bygga in dosan men ordna så att det fortfarande kan skjutas en dragfjäder genom den är nog svårt.
 
  • Gilla
AB3423
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om ni ändå ska sätta skivor, är det så besvärligt att öppna lite runt de två dosorna så att ni kommer åt att ta bort dosorna och skarva ihop rören? Sen tråda om utan skarvar från uttaget ni vill ha kvar till anslutningspunkten.
Haha, nä det är egentligen inte så besvärligt, tror bara min renoveringströtta hjärna tänkte lite väl mycket genväg. :) Kändes så enkelt att bara sätta in ett rör i dosan och dra nytt, om det hade varit möjligt. Det får bli att ta bort dosa och ringa hit en elektriker och be att skarva ihop.
Tack för ”uppvaknandet”. :)
 
A AB3423 skrev:
Haha, nä det är egentligen inte så besvärligt, tror bara min renoveringströtta hjärna tänkte lite väl mycket genväg. :) Kändes så enkelt att bara sätta in ett rör i dosan och dra nytt, om det hade varit möjligt. Det får bli att ta bort dosa och ringa hit en elektriker och be att skarva ihop.
Tack för ”uppvaknandet”. :)
Det kunde ju funnits ett tillbehör som kortslöt studsarna i dosan så det var väl inte så dumt tänkt. Men tror inte det finns dessvärre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.