Behöver byta ut 2 plattor (30x60) . I fixet har jag en lågvoltskabel för komfortvärme. Prata med en byggare som gav tipset att värma på stenen med en värmpepistol. Det hände inte ett dugg:)

Är orolig att behöva gå på med mejsel och hammare och skada kabeln. Någon som kan bekräfta byggarens tips eller har något annat "hokus pokus" att dela med sig av.
/Jonas
 
Varför skulle fixen släppa av lite värme? Låter helt galet. Att få loss dom utan att skada kabeln kan bli ganska svårt iom att den ligger i fixet.
 
Mikael_L
Ligger värmekabeln i fixet, inte i flytspackel under?
 
Hej, Det är ett lågvoltsystem som ligger direkt i fixen. Funkar bra, förutom när man måste ha väck ett par plattor:)
@ stefan. Plattan i sig blev jädrans varm och jag testade för att någonstans långt bak i huvudet trodde jag på att plattan skulle röra (expandera) på sig av värmen och slita sig loss från fixens grepp! Ok, nu är det testat och arkiverat. Får hitta på något annat.
 
Mikael_L
Varför måste du byta plattorna?

Är det endast skönhetsfel av något slag skulle jag personligen strunta idet.


Annars antar jag (men utan att veta) att det bästa är att försöka slå sönder plattan i ganska små bitar och sen ta bort bit för bit. Men detta verkar både jobbigt och vanskligt med så stora plattor.
 
@ Mikael. Vi gjorde om planlösningen efter att jag monterat värme och klinkers:) Jag tror jag slänger dit lite murbruk och låter ungarna sätta sina handavtryck och smyckar med lite snäckskal. Låter enklare än att behöva bråka plattor och fix där vi har tråd dragen
 
Ja det låter som ett vettigare förslag, eller så lägger du dit något annat som totalt bryter av från det övriga. I bland så kan det bli riktigt bra genom att göra något riktigt crazy. Några platter klinker i en helt avvikande färg och storlek kanske? Mosaik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.