Hej

Jag håller på att sätta klinker på golvet i mitt kök och har fått problem med några enstaka plattor som inte har fäst rätt, jag fick ta bort dem och fixet sätter nu på golvet och är hur hård och torr som helst. Min fråga är: hur kan jag göra för att ta bort fixet så att jag kan sätta ny fix och klinkerplatta igen på det nya fixet? Finns det något produkt som man kan använda och som gör att fixet blir lite "mjukare", eller ska man slipa ner fixet men då är risken att man skada gipset som är under? En annan idé?
Fixet ligger på golvgips som är skruvad på spånsskiva.
 
Fixet löses upp av syror, börja med att testa att hålla outspädd 24% ättika på det och låt det stå och dra 15-30 minuter så bör det släppa lite lättare. Saltsyra är mest effektivt men kräver betydligt försiktigare hantering. Annars kvarstår mekanisk borttagning med diamantskiva och vinkelslip.
 
Redigerat:
Skippa syror och maskiner. Ta fram kofoten och använd smala änden på den för att skrapa bort det + använd spackelspade eller liknande. Är det en enstaka platta går det att finlira så gipsen klarar sig, men det tar lite tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.