Har ett rum på ca 35 m2 där det idag ligger klinker med elvärme. Under är ett garage och innan var rummet en altan som senare byggts in. Jag är rätt säker på att det är en betongplatta under klinkern. Jag vill lägga in vattenburen golvvärme och parkett istället.

Hur svårt är det att ta bort klinker från betong? Lossar det skapligt eller får man slipa fix med betongslip i veckor? Självklart att låta det ligga kvar och bara lägga det nya ovanpå?

Bygghöjden är lite kritisk men klinker med fix tar väl bara en centimeter eller så?
 
För mig räckte det att bara bryta loss. Resterna kunde jag "hacka" bort. Men jag kan ha haft tur!
 
Har du en borrhammare med mejselfunktion så kommer det att underlätta ditt liv dramatiskt, annars funkar det med mejsel och hammare, men det här betydligt långsammare och det brukar bli ett par skapligt krampande händer, spec på så stor yta, med maskin så brukar dom ploppa loss enkelt.
 
Vidare så brukar klinker bygga ca en cm, beror såklart på fabrikat så några mm upp och ner kan det diffa. Jag hade nog inte tagit bort klinkern såvida det är godkänt underlag för värmen.
 
Jag kan absolut tänka mig att hyra en lämplig maskin en dag om det är så. Jag är nog rädd att bli sittandes en vecka med att slipa bort fixrester....

Jag kommer att lägga golvvärmen i cellplast eller spånskivor med plåtar, kan inte tro att det är något problem på klinker.
 
Hyr en lite större bilmaskin och lägg på en rätt bred mejsel, 8-10 cm och sen är det bara att "skala" av plattorna. Se till att ha tjock arbetshandskar och heltäckande skyddsglasögon. Skärvorna som flyger är rejält vassa!

Var försiktig så du inte trycker för djup eller rakt ner, då kan du få rejäla gropar men en större bilmaskin...
 
pelle242 skrev:
Jag kan absolut tänka mig att hyra en lämplig maskin en dag om det är så. Jag är nog rädd att bli sittandes en vecka med att slipa bort fixrester....

Jag kommer att lägga golvvärmen i cellplast eller spånskivor med plåtar, kan inte tro att det är något problem på klinker.
Tror inte heller att det är några problem att lägga värmen på klinkern. Slipa bort fixet med betongslip går fort. Jag skulle som sagt ha lagt direkt på för att slippa det projektet såvida inte den dryga centimetern är av vikt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.