Funderar på att bort foder och eventuellt karm i lägenhet på knappt 40 kvm där själva dörrarna ändå är 'long gone' och jag tvivlar på att någon skulle vilja hänga tillbaka dem då det känns väldigt opraktiskt i ett så litet utrymme. Ett annat skäl är det rent estetiska, jag vill 'slimma' så mycket som möjligt, helst bara ha släta öppningar i väggarna som då skulle motsvara öppningen kring fönster och balkongdörr. Och nya trösklar inte minst.

1. Estetiskt rätt eller fel, allmän åsikt?
2. Tänker jag fel som inte ser något problem i att ta bort möjligheten att hänga in dörrar i framtiden (kommande ägare)?
3. Riskerar det se naket ut om man tog bort allt vad dörrfoder heter?
4. Hur löser jag det praktiskt för en öppning med viss stötsäkerhet? Kan det vara en ide att låta hela eller delar av själva karmen sitta kvar och istället jämna till kanten genom att hugga loss eller/och fylla igen nivåskillnaden/dörrspåret? Hur göra ifall karmen tas bort?
5. Hör gör jag lämpligen med fodret kring toadörren? Riskerar det se konstigt ut om det sitter kvar där men ingen annanstans?

Fakta: Bostadsrätt. Hus från omkring 1945. Väggar av kalksten, skiffer och puts. Släta väggar off white/vit/ljus kulör, släta vita golvlister (som ska vara kvar) och mörk smal ek-stav-parkett. Aktuella dörröppningar från vardagsrum mot kök respektive hall.

Tacksam för synpunkter!
 
Okej rätt eller fel är inte det primära här utan det rent praktiska hur man löser en foder- och dörrlös öppning i väggen för att det ska snyggt ut och - får jag för mig - behovet av att vara något sånär 'hållbart'. Hade det varit en villa i trä så hade det inte varit några problem men sten+putsväggarna skrämmer.

Tacksam för feedback!
 
Jag tycker du tänker helt rätt. Du skapar en större öppenhet och hålen blir större när karmen försvinner. Dock är det endel jobb.
När du tagit bort karm och foder så måste du laga hål i väggen och antagligen måla om rummen också. På golvet lägger du en tunn tröskelplatta som täcker den gamla tröskeln.
Att ha kvar runt badrummet tror jag inte ser konstigt ut. Där finns ju dörr. Det andra kommer uppfattas som ett rum mer eller mindre.
Och var inte rädd för puts.
 
Är ytan bakom karmen ojämn och ruffig kan du kanske limma fast en spånskiva med sätt/konstruktionslim, när du sedan spacklar, slipar och målar skivan får du en fin omfattning i hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.