Hej. I garaget så här vi ett innertak som vanligt, men funderar på att isolera mot yttertaket istället och öppna upp innertaket så att jag har högre takhöjd. Det är plåttak, undrar om det räcker att sätta cellplast mellan takstolarna och täta med fogskum vid sidorna? Det krävs inte någon luftspalt om man gör så eller? Blir väl ingen kondens på insidan plåten om det är tillräckligt isolerat? Mvh Jan
 
Har du ingen plast eller papp under plåten?
 
  • Gilla
Göran Wäfors
  • Laddar…
Lät ju vettigt! Glömde av att det sitter skivor (Står på jobbet å funderar) då kan jag isolera mot dom Oisolerat vindsutrymme med träbjälkar och brädor staplade på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men då kanske jag kan ta vanlig isolering mot dom skivorna? Å sedan täcka med något underifrån? Typ vindpapp?
 
Glöm inte att masonitskivorna rör sig över årstiderna. De hänger ner mer när det är fuktigt, och sträcker upp sig när det är torrare.

De agerar undertak, och man bör undvika att sätta isolering direkt mot dem. (Pga fukt - mögelrisk)

Som innerskikt bör du ha ett relativt tätt mtrl. Vindpapp släpper igenom för mkt fukt. Är garaget uppvärmt så fungerar standardlösningen byggplast. Med gipsskivor utanpå förstås. Det är ju ett garage, med tillhörande brandrisk.

Bor ni i tät stadsbebyggelse och du inte sett en gnagare ens på vykort så kanske man kan bygga enkelt och oskyddat, men annars ska isolering skyddas från alla håll och kanter med grova massiva mtrl, och varenda liten springa/hål ska drevas hårt. Annars blir det snart schweizerost av isoleringen.
 
  • Gilla
JKHANSSON
  • Laddar…
Luftspalt är nog ett måste, om du inte kan ange hela konstruktionen på taket. Särskilt om du ska ha mineralull.
 
  • Gilla
JKHANSSON
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.