Hej!

Har ett sprucket innertak som jag håller på att renovera. Har fått klart för mig att jag i princip måste försöka ta ner all gammal kalkfärg för att kunna gå vidare.
Har slitet en lång tid nu och har knappt fått ner någon kalk alls. Har provat många olika verktyg men inget verkar bita särskillt bra.

Är det någon vänlig skäl som har någon idé? Har hört att våtrumslim eventuellt ska kunna hjälpa, någon med erfarenhet?

mvh
/Gustav E
 
Tja!

Dränk taket med våtrumslim tjockt tjockt, låt torka, skrapa upp så du kan ta "tag" i en flik sen är det bara å dra, måla sen taket med en alkyd typ spärrvitt innan du gör nåt annat för att vara säker på att spackel och färg fäster...
 
Tack för tipset!

Tänkte bara kolla om det är tänkt att limmet isåfall kommer att lösa upp kalkfärgen, eller om limmet kommer att "agera som handtag" för att man ska kunna slita ner det?

Har du varit med om detta när kalkfärgen sitter rejält hårt på sina håll och kanter?
När du säger stryk på tjockt tjockt, är typ 1/2 cm lagom?

Spärrvitt innan spackling hade jag definitivt tänkt göra...

mvh
/Gustav
 
Gissar att du har en putsad tak. Är nästan säker att du kan måla över kalkfärgen (som sitter för bra  ;))  med vit silikatfärg ( det är en vattenbaserad vattenglasfärg ....och miljövänlig  ... om du är oroad för det ). Den biter på sten, tegel,  gips ( utan papper på) och betong och binder kemiskt till kalken, har jag för mej.
Fråga i färghandeln för säkerhets skull, om det är en eventuell lösning.
Det skulle bespara dej mycket rensjobb.
Silikatfärgen är dyr men drygg och täcker bra ;). Den var bortglömt som inomhusfärg under akrylaternas blomningstid men är högst användbar på puts  betong och andra mineraliska ( icke organiska som trä, spån) underlag inte bara utomhus. Skyddsglasögon är ett måste eftersom den är basisk/ något frätande.
Har man ett hus utan pappklädda gipsskivor så kan man ta till litet anorlunda lösningar  :).
Själv har jag förbrukat mer än 10 liter av detta färg och den sitter som berget på gammal och ny puts, alla sortens gammal spakel, linoljefärg och till och med någon glänsande plastfärg av oidentifierad sort. Vågade testa det i min källare med lyckad resultat ;D.
gaia

 
Hej!

beror iåförsig på vad du menar, är det kalkfärg under själva ytan eller är kalkfärgen helt framme... Är den helt framme är det bara tvätta som gäller så gott det går, men har du en hård yta med kalkfärgen under den så doppa rollern i våtrumslim kör ett varv med rollern doppa nytt osv hellre att det är på tok för mycket än för litet låt sen torka, limmet löser inte upp ytan det följer med stora ytor av taket, det som inte följer med behöver du inte ta bort det sitter alla gånger jag gjort det har det följt med utan problem... Edit: inget annat än oljefärg funkar till kalkfärg (limfärg)

Sigge
 
Bifogar en bild på taket. Har lyckats skrapa loss en bit av det.
Ytan är hård, men jag tror att det är kalkfärg rakt av. Inte säker dock.
Har försökt tvätta ner det lite med färgtvätt och ljummet vatten. Absoult inget händer.

Tänkte prova imorn kväll på en liten yta. Kommer då blaffa på ett rejält lager våtrumslim. Räcker det sen med 2h att torka eller ska jag vänta längre?
Ska jag sen bara försöka slita ner biten med limfärg på eller?


Tack på förhand,
/Gustav
 
  • Taket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är kalkfärg?
Svårt att se på bilden men det skulle lika gärna kunna vara spackel.

Vad är problemet? Löser det sig när du målar?
Om det sitter finns egentligen ingen anledning att ta ner det.
 
Är lika tveksam som Pocke om det nu faktiskt är en kalkfärg?
Lätt att testa: kalk och limfärg kan man tvätta med vatten. Blott yta blir geggig och går att tvätta bort. Efter en vattenskada skulle kalk och limfärg spolas bort från den skadade område men det ser inte så ut på bilden.
Du skrev att den löser sej inte i Färgtvätt .... så är det knapast en kalkfärg och då kan den gärna sitta kvar :). Fläckar måste du grunda/ måla över med lösningsmedelbaserad färg annars dycker dom upp igen när du målat över med enbart vattenbaserad :(.
Det kan också vara en silikatfärg som går inte att ta bort för den är bunden till putsen för gott. Den är icke brännbar så du kan testa med fex en tändare vad som händer med färgen i värmen. Mjuknar den eller till och med brinner så är det någon slags olje/ alkydoljefärg. Blir den bara sotig och annars oförändrat så är det silikat.
Det där med tapetklister kan du glömma... tror jag ;)
Lycka till!
gaia
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.