Skall ta bort 20*25 kakel som sitter i köket, huset är helt nybyggt men tvyärr hann vi ej påverka detta val utan nu får vi börja med att ta bort det för att sätta upp något mer lämpligt.

Bakom kaklet sitter det en spån/masonit skiva ( det är ett Älvsbyhus) och jag undrar hur jag bär mig åt för att göra så liten inverkan som möjligt på bakomliggande vägg? När jag gjorde detta på vårt förra hus så gick gipsväggen bakom sönder så det vill jag om möjligt undvika. Då använde jag en kofot och bändteknik :) vilket var lite för brutalt

Tacksam för tips.
 
Det är nog samma teknik du får använda här, använd skyddshandskar skar sönder halv tuppen sist jag gkorde ett liknande jobb.

En annan fråga är det okej att kakla på spån? Trodde att man alltid skulle välja gips.
 
Jo jag tror att det är ok??? det är ju i köket i badrummet vet jag att de monterade gips överallt innan de satte igång. Men iom relativt begränsad yta (ca 6kvm) så tror jag det skall vara ok.

Men kobenet riskerar ju att vara för grovt jag undrade om det finns ngt bättre lämpat verktyg/ don som man kan använda? typ "kakelborttagnings verktyg" eller dylikt?

 
  • Gilla
Vuletic89
  • Laddar…
Klubba och stämjärn (ta nåt gammalt skitstämjärn för det lär ju inte gå att använda till snickeri igen ;))

Zephir
 
En liten Hilti borrhammare hjälpte mig på badrumsgolvet. Om du tar en bred "spade" tar du inte sönder spånet!
/L
 
Och borrhammare i bättre prisklass än Hilti kostar inte mycket, om man går på Classe, Bauhaus eller Jula. 300 spänn och uppåt.
 
  • Gilla
Lilly Mecias
  • Laddar…
Det blir en borrhammare..

tack för tipsen

 
Ursäkta en dum fråga, men vad är en borrhammare? Vad skiljer den från en slagborr?
 
Borrhammare:
hilti2.jpg

Slagborr:
slagborr.jpg

Borrhammare borrar betydligt snabbare i betong.
Mindre snurr och mer slag kan man säga.
 
Och borrhammare (åtminstonde en del av dom) går att ställa in på att bara slå, Då kan man använda dom med huggmejsel för att ex. plocka ner kakel, och lättare bilnigsarbeten.

bara för att ge en jämförelse, jag har borrat 2 hål för 10mm plugg i vår naturstensgrund. Det första gjorde jag med en slagborr, det tog 2 timmar. Till det andra köpte jag en billig borrhammare på Bauhaus. När jag borrat i stenen i en minut kom jag på att det kanske var läge att mäta djupet, och upptäckte att jag precis blivit klar. Dessutom låter borrhammaren inte alls lika illa, den slår med lägre frekvens.
 
  • Gilla
Jeppe 6905
  • Laddar…
Kan bara instämma i ovanstående.
Borrhammaren är nog det bästa verktyg jag har köpt.
Det går otroligt snabbt och smidigt. Håltagning är som att borra i smör och borttagning av kakel gick fort (även om jag lyckades, genom egen klumpighet, skapa ett och annat hål i väggen).

Jag köpte den billigaste på Bauhaus (349 SEK) och med de tillbehör som följer med har jag klarat mig hittills. Såg dock häromdagen att Rusta har en tillbehörssats (borrar etc med rätt typ av fästen) för ca 150 SEK. Kommer nog att investera i en sådan också och tror att jag kommer att klara mina hemmapularbehov en lång tid framåt med detta.

Jag har tidigare hyrt Hilti-maskiner och de är helt klart proffsigare och kanske bättre. Men för oss vanliga användare duger dessa billighetsprodukter utmärkt, speciellt när inköpspriset ligger på nivån av en helghyra för ett proffsverktyg.
 
  • Gilla
b_mohseni
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.