Hej

Försökte ta bort kakel från gipsvägg köket, men lyckades inte utan att väggen följde med i vissa fall. Det slutade med att jag skar bort hela kakeldelen av gipset från väggen, vilket jag förstått är normalt förfarande.

Men: Väggen avskiljer mot granne i radhus, dvs mot annan brandcell. Väggen uppfyller brandklass EI60. Hur lagar jag gipset enklast med bibelhållen brandklass?
 
Åsa Lund
Spackla upp med gipsbruk borde funka
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
Brukar ju vara dubbelgips på de väggarna och man måste tyvärr ta bort det yttre lagret och ersätta med nytt vid renovering.
Själv brukar jag köra med brandtätmassa på tub som jag lägger runt om på det bakre gipslagret och gipskanten på det främre så att det tränger fram när man sätter dit ett nytt lager gips.
Sen lägger jag även på det ovanpå skarven och spacklar över den med massan.
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Brukar ju vara dubbelgips på de väggarna och man måste tyvärr ta bort det yttre lagret och ersätta med nytt vid renovering.
Själv brukar jag köra med brandtätmassa på tub som jag lägger runt om på det bakre gipslagret och gipskanten på det främre så att det tränger fram när man sätter dit ett nytt lager gips.
Sen lägger jag även på det ovanpå skarven och spacklar över den med massan.
Det vart ungefär så jag gjorde också. Sedermera har jag upptäckt att husets gipsväggar har rätt stora glipor (ibland cm-stora) vid golv och tak. De är såklart byggda innan dagens regler. Så min lilla åtgärd gjorde nog varken till eller från ur brandsäkerhetssynpunkt. Men kändes ändå bra att följa reglerna vid modifikation.
 
Kan bara hålla med dig och visat känns det som överkurs.
Ska ju brinna ganska länge innan det tar sig förbi kakeln dessutom.
Känner mest att jag vill göra det så bra det går då jag utför arbete och tar betalt för mina tjänster.

Såg nu det vart en gammal tråd som dök upp i mitt flöde... sorry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.