Hej

Vi har en plan att ta bort en källartrapp för att kunna utöka vårat ena badrum och då även få mer yta för det kommande köket.

Jag tänkte höra om någon har gjort något liknande och därmed kan komma med tips!
Såhär ser planlösningen ut, de röda strecken visar badrummets nya tänkta väggar.
Planritning med röda linjer som markerar tänkt ny vägg för utvidgning av badrummet nära trappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut från markplan:
Vy från markplan över källartrappan med vit vägg och ett fönster, blå dörr öppen till vänster, och en stängd brun dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut från källaren:
Källartrappa i hemmiljö med trätrappsteg, en vägg med synliga rör, elskåp och en påse vid en frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterväggarna är av tegel och innerväggar i lättbetong.
Vi har självklart en till källartrapp ;)
Det jag funderar mest på är konstruktion av golvet som skall bära badrummet.
Att fästa mot ytterväggen och mot trappens början finner jag inte som något bekymmer.
Problemet är följande utrymme:
Hörn av rum med synlig fiber- och elkabelinstallation, markerade framtida väggar i rött och gult samt en trapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongbjälklaget är ca 150mm, sedan ligger det golvreglar på 95-100mm på det.
Jag är osäker på hur mycket betongbjälklaget klarar i hörnet som sticker ut i bilden ovan.
Jag har tänk mig att sätta reglar enligt bilden (samt några fler där det saknas i mitten). De röda bör få god bärighet, men sen är jag tveksam på den gröna och gula.
Den röda som möter den gula ger ju extra bärighet till ytterhörnet, men där gula och gröna möter varandra (innerhörnet) finns bara grönas infästning i betongbjälklaget. Frågan är om den duger för bärigheten. Infästningen blir lite speciell för den gröna då betongbjälklaget är välvd/avfasad just där.

Jag vill i första hand inte ha någon bärande pelare eller vägg under golvet, men ser ändå det som ett alternativ om mina planer inte är möjliga utan detta.

Jag tänker ju nu i träreglar som nytt bjälklag, men det kanske kan lösas med andra byggnadsmaterial på något lämpligt sätt?

Synlig inkommande fiber och el är utanpåliggande så de kan flyttas utan problem. VP-rören som sticker ut är tänkta för nätverkskabel som ej är dragen än. De kan flyttas om det behövs, men de kommer ut precis ovanför betongbjälklaget.

Tacksam för alla idéer och tips!

MVH Niclas Rådström
 
Redigerat:
Det är ett inte helt okomplicerat tekniskt problem att fylla igen trappöppningen om det ska ske utan pelare i källaren. Inte minst eftersom du ska använda ytan till ett badrum som ju kan innebära större punktlaster. För att kunna bedöma förutsättningarna behöver man se dels en planritning över källaren, dels en armeringsritning för bjälklaget. Om du kan acceptera en pelare i källaren kan problemet lösas ganska enkelt utan att belasta betongbjälklaget. Oberoende av lösningsprincip bör nog golvbjälkarna ligga vinkelrätt mot vad du har ritat.
 
Okej, då kanske det får bli en pelare då, för nån armeringsritning för källaren vet jag inte hur jag skulle få fram. Huset är från 50-talet.
 
Principlösningen ser ut så här: Det svarta är en balk, förslagsvis av stål, som vilar dels på källarytterväggen dels på en pelare. De bruna är träreglar för golvet.
Illustration av en byggplan med en balk i svart och träreglar i brunt, uppdelad i rum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.