I vår stuga har vi ett rum som vi haft problem med en doft som sätter sig i allt. Rummet i fråga är en tillbyggnad från 80-talet (själva storstugan är byggd på 50-talet). Vi trodde att en kombo av plastmatta, lim och dålig isolering i golvet var orsaken vilket gjorde att vi tog bort allt och lade ny isolering (cellplast) och nytt golv från ikea uppepå.

Passade även på att måla om rummet. Doften blev lite bättre men misstänker att vi måste byta isolering även i väggarna då vi misstänker att isolering har blivit fuktskadad (man har använt vanlig svart sopsäck som ångspärr) under ca 30 år samt att utveckligen gått framåt inom området.

Stugan används endast ett par veckor på sommaren, behöver vi ens ha isolering? Visst är det lite kyligt ibland under början av maj men man överlever. I resten av stugan finns det ingen isolering i väggarna, endast golv och tak.
Under tidig vår och under höst får vi köra med element för att få upp behaglig värme i stugan.
 
Isoleringen fyller även en viss funktion på sommaren då den bromsar uppvärmningen när solen ligger på och även som ljudisolering. Om stugan är kallställd stora delar av tiden så ska det inte vara någon fuktspärr. Jag hade tagit bort den och isolerat lagom mycket, typ 70mm.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad är det som luktar. Det låter som du chansar när säger isoleringen i väggen. Att det är plastsäckar som ångspärr är nog inte problemet.

Hur är luftfuktigheten i huset?
 
Det är inte just dessa plastsäckar som doftar då?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Useless: menar du typ innervägg, isolering, vindpapp, ytterpanel? För jag vill helst slippa riva ner innerväggen.

Chris983: Eftersom det inte luktar i storstugan utan endast i denna tillbyggnad så misstänker jag något med isoleringen. När vi tog bort golvet så var det väl 30 år med musbajs som fanns där i samt en fuktskada. Man kunde tydligt känna denna doft i högen med avfall som låg utanför stugan

Det är otroligt fuktigt i stugan, lakanen i rummet känns nästan blöta emellanåt. Vintertid ställer vi i granar för att binda fukten (för det har man alltid gjort enl tidigare ägare), de är fortfarande gröna när vi tar ut dom i slutet av april. Så det är rejält med fukt.

13th Marie: Tror mer på en kombo...
 
Om det är så fuktigt så kanske du skulle behöva bättra på ventilationen lite och ha nån form av grundvärme påslaget? Vartifrån kommer fukten? Är det fuktig mark runtomkring så kanske det skulle behöva dräneras/dikas?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bättre ventilation ligger på listan. Finns bara två ventiler i hela stugan (ca 70m2), en i sovrummet (som luktar)och den andra i storstuganvarv där ventilen sitter på en skuggsida där solen aldrig lyser. Har även funderat på liknande Solivent.

Ventilerna är även öppna så man tex se isoleringen i väggen som är i sovrummet.

Att ha grundvärme på känns bökigt och dyrt, dessutom litar jag inte riktigt på de gamla elementen.
 
Varför inte sätta in en luftavfuktare och några nya element för att hålla det frostfritt?

Fuktiga material har ofta tendens att lukta.
 
Känns som att en Solarventi (Solivent landar dig i lägenhet i Spanien om du googlar... (y)) eller hembyggd variant bör vara ett första steg som inte kräver något stort ingrepp. Lär hjälpa duktigt med fukten. Om det sen mildrar lukten eller inte kommer tiden utvisa.

Lycka till oavsett, fukt och lukt är inge kul... :thumbdown:
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Över dagen har en plan upparbetats.

Kolla status på isolering i sovrumsvägg.
Fixa bättre/mer friskluftsventiler.
Installera frånluft-fläkt i badrum
Titta närmare på solarventi.
 
Funderar även på att riva bort all isolering i väggen och bara ha vindpapp och ev cellplast, dvs inget som binder fukt. Eller är jag fel ute...?
 
Simonsilver skrev:
Funderar även på att riva bort all isolering i väggen och bara ha vindpapp och ev cellplast, dvs inget som binder fukt. Eller är jag fel ute...?
Inte cellplast i väggen skulle jag säga - då riskerar du kondens på insidan om du kallställer och i allmänhet ett fuktigt inneklimat !

Ta bort plasten och använd hygroskopisk isolering (isolina eller dylikt) istället, och se över ventilationen skulle jag säga

/K
 
Hur ser ventilationen ut på vinden? Har du rejäla luftspalter/ventiler till vinden?
 
Om det är extremt fuktigt i stugan så är det sannolikt därför det luktar. Det kommer att fortsätta lukta så länge det är fuktigt oavsett om du byter isolering.

Det där med granar. Är det färska granar du ställer in eftersom du säger att de behåller färgen hela vintern? Jag har aldrig hört talas om den metoden att slippa fukt. Om de är färska så tar du ju in fukt i stugan som sakta kommer att avdunsta och göra rummet fuktigare. Prova utan granar skulle jag säga.

Ventilation är inte självklart bra om du inte har någon värme. Solarventi ventilerar när den kan värma luften, så den kan göra skillnad, men att bara ha ett utsug behöver inte göra saken bättre. Förutom att vädra ut fukten från granarna möjligtvis.
 
Ja, jag tror inte heller att det finns någon annan väg än att åtgärda fukten. Vad är det som är bökigt med värme? Att ställa in ett element med ganska låg effekt och vrida ner termostaten till 5-10 grader borde inte vara så svårt? En luftsolfångare som cirkulerar och värmer inneluften är bättre, men är en större investering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.