Vårt hus är renoverat på 80-talet, tillsynes av en familj som älskade spånskivor. Exakt alla väggar samt golv är av spånskivor.
På golvet har man sedan limmat plastmatta.
På väggarna har man valt att tapetsera direkt på spånskivorna, som är spacklade i skarvarna. Vi vill ha bort skivorna, dels för att de känns som de gjort sitt, dels för att vi vill se hur timret ser ut bakom, och dreva med lin. Nu till frågan: bör i välja att sedan efter vi drevat sätta upp nya spån- (Eller osb)skivor? Kan vi göra så som man gjort innan, och tapetsera (eller måla om man kör renoveringstapet på skivan först) direkt på spånskiva eller ”måste” det vara gipsskivor också? Huset är gammalt och behöver kunna andas.
Vi vill renovera så bra (men billigt!) som möjligt för att kunna bo permanent i framtiden.
 
  • Ett sovrum med snedtak, spånskiveväggar, ett litet fönster, en golvlampa, en byrå med saker ovanpå och en säng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med snedtak, väggar av spånskivor och fönster. Vit säng och byrå med lampa och spegel, plastmatta på golvet. Väggarna delvis nedslitna.
Om du inte gillar skivor tänker jag att det är bättre att du lerklinar eller sätter lumppapp direkt på timret.
 
F fribygg skrev:
Om du inte gillar skivor tänker jag att det är bättre att du lerklinar eller sätter lumppapp direkt på timret.
Jg har absolut inget emot skivor. Funderar på vad som funkar bäst bara. Gammalt hus med sättningar, så tror gips inte är en bra idé, blir väldigt stramat o platt. Kör gärna vidare på spånskivor. Undrar bara hur jag ska lösa skarvarna plus om det funkar att måla direkt på (även om fibrerna reser sig) eller köpa renoveringspapp.
Är helt ärligt inte så förtjust i lumppapp och lerklining känns som för mkt jobb.
 
Har du inget emot skivor är det väl bara att sätta gips direkt på spånskivorna ett bra underlag o går att skruva i direkt använd renoveringsgips om du tycker att vanliga skivor blir för tjockt
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Har du inget emot skivor är det väl bara att sätta gips direkt på spånskivorna ett bra underlag o går att skruva i direkt använd renoveringsgips om du tycker att vanliga skivor blir för tjockt
Absolut, men skippar gärna gipset, därav frågan om det funkar att grundmåla och sen måla/tapetsera direkt på (de nya) spånskivorna, eller om man behöver typ renoveringstapet först
 
Varför skall du byta ut spånskivorna det går att tapetsera på spånskivor men kan vara svårt att få skarvarna att hålla därför är gips bättre särskilt i gamla hus som rör sig.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Varför skall du byta ut spånskivorna det går att tapetsera på spånskivor men kan vara svårt att få skarvarna att hålla därför är gips bättre särskilt i gamla hus som rör sig.
För att jag vill in bakom och dreva timret. Tidigare ägare har isolerat med gud-vet-vad så jag vill in bakom för att se hur status är på timret osv
 
I så fall är det väl bara att börja om med att rikta upp väggen o sätta osb o gips som i ett nyare hus bara spån är väl inget alternativ man använder numera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.