Hej!

Jag och min sambo är väldigt intresserade av att köpa en äldre skånelänge från början av 1900.
Där finns dock ett problem, det är mycket lågt i taket i vissa delar av huset. Min sambo slår precis i de synliga bjälkarna i köket. Huset är 1 ½ plan, ovanvåningen är redan inredd. Vi kan tänka oss att köpa huset om vi vet att det finns en framtida lösning. Det vi vill göra är att ta bort innertaket i köket och öppna upp så att köket får hela rymden, och så att det blir en invändig balkong från ovanvåningen. Frågan jag vill ställa är, går det att höja två mellanbjälkarna cirka 15-20 centimeter och stötta upp enligt bilden nedan. Är det någon som gjort så här, vad har ni i så fall stött på för problem?
takbjälkar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill tillägga jag själv är relativt grön när det gäller snickra men ändå händig. Vi kommer ha tillgång till min sambos far som är snickare, han kommer vara med under hela renoveringen.

Tack på förhand!
 
Åtgärden måste beräknas av ansvarig konstruktör. Du lär inte hitta någon som åtar sig att ansvara för en beräkning baserad på så massiva ingrepp i befintlig (helt oberäknad) takstol. Därför kan du bygga om sådär bara genom att riva ner ner hela yttertaket, och sedan ersätta befintliga takstolar med nya. Konstruktionen kräver nya avlastningspunkter i byggnadens långsidor.

Det finns billigare alternativ. Vilket av dem som passar just denna byggnad går inte att säga utan att veta lite mer.
 
Jag tänker vara lite mindre kategorisk och formell ;)

Billy_bäver tänker nog på möjligheten och kraven för att få bygglov, och det är möjligt/troligt att han har helt rätt. För mitt nybyggda garage med fribärande takstolar på 12x12m krävdes dock inget sådant och där har jag öppnat upp en av ramarna. Men för bostadshus är det säkert andra regler.

Rent tekniskt går det att lösa, men jag hade nog hellre haft avlastningen uppåt mot taket än snett ned mot väggarna.
Det gamla Kronhuset i göteborg har en sådan typ av lösning, där markvåningens tak och alla överliggande bjälklag hänger i takstolskonstruktionen, detta för att slippa pelare i nedersta våningen. Står en del om detta på wikipedia will jag minnas. Kolla under byggnad. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kronhuset

Att hitta någon byggnadsingenjör som vill ta på sig detta måste ju inte vara omöjligt, det handlar ju mest om att göra en robust nog konstruktion, gäller bara hitta någon med kunskap om äldre hus och lite självförtroende ;)
 
TS har inte ställt frågan öppen "Hur ska jag göra?". TS frågar istället "Kan jag göra såhär?" Därför kan man inte vara mindre kategorisk utan tillgång till fler fakta.

TS vill slippa slå pannan blodig i takbalkarna. Det syftet kan man nå på minst två andra sätt, som rent tekniskt är enklare än detta: Man kan endera sänka golvet eller höja befintliga takkstolar. Dessa ingrepp är också kostbara, men mycket lättare att beräkna.

MEN nu är detta ett äldre hus, som jag inte tycket att man ska närma sig utan respekt för husets antikvariska värde. Därför föreslår jag att TS låter moderator flytta tråden till avdelningen "Byggnadsvård".
 
billy_baver skrev:
TS har inte ställt frågan öppen "Hur ska jag göra?". TS frågar istället "Kan jag göra såhär?" Därför kan man inte vara mindre kategorisk utan tillgång till fler fakta.

.
Joho-då, det kan man, det var ju precis det jag var ;)
Jag tänkte bara utanför ramarna, det är ofta då man hittar lösningarna. Jag låter mig inte begränsas bara för att inte TS ställde frågan på ett eller annat specifikt vis. Vi är ju här för att hjälpa varandra ;) Och ibland händer det att folk kringgår en och annan regel och allt går bra ändå, det handlar oftast mest om att vara ordentlig och noggrann :)

TS fråga är inte ställd av byggnadsvårdsintresse, utan av tekniskt intresse, så frågan passar alldeles utmärkt här.
Fördelen med byggnadsvården kan vara att där finns en del kunskap om gamla hus och hur de funkar, nackdelen att vissa fanatiker riskerar sabba tråden med "pekpinnar" och ajabajan. Byggnadsvårt i all ära, jag har själv ett sådant intresse, men det betyder inte att allt och alla måste leva kvar i stendåldern ;) Och inte heller att varenda fråga som råkar relatera till ett gammalt hus måste ligga i det forumet ;)
 
Även byggnadvårdsfrågor kan vara tekniska. ;)
Jag föreslår trådflytten därför att sannolikheten att hitta rätt tekniker skulle öka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.