Under hösten ska vi renovera upp ett matrum.
I detta matrum finns en dörr till sovrumsavdelningen i huset. Dörren har vi lyft bort sen innan men nu vill jag även ha bort karmen.

I huset har vi flera valv mellan rummen och hade gärna haft ett här också. Men då dörren är så nära 2 andra väggar kan jag inte bygga ett valv.

Men sen vill vi också öppna upp det så vi får en mer gemensam planlösning. Nu är det lite avdelat mellan sovrum och resten av huset.

Det jag efterlyser är såklart tips på hur vi ska hantera detta hål när vi tagit bort karmen.
Dörröppning mellan två rum, med borttagen dörr i ett hus under renovering. Matbord med stolar och taklampa i förgrunden, mattbelagt golv i nästa rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syn på dörröppning utan dörr, med dörrkarm kvar. Inuti syns ett matrum med bord, stolar och en lampa. På golvet utanför ligger ett paket och en dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Enklast är att behålla karmen och låta dörren vara avhängd.

Alternativt så sätter du en tunn tröskel och en list där som täcker ytan som dörrkarmen varit mot.

Alternativt så lägger du om så att tröskel ej längre behövs och gipsar runt hörnen.

Alternativt någon kombination av dessa.

Jag hade gjort det enkelt och behållt karmen.

Och jag tackar gudarna för att du inte får plats med valv, har rivit tre stycken här ha hemma men ibland när jag blundar ser jag dem och kalla kårar sprider sig genom min lekamen.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Enklast är att behålla karmen och låta dörren vara avhängd.

Alternativt så sätter du en tunn tröskel och en list där som täcker ytan som dörrkarmen varit mot.

Alternativt så lägger du om så att tröskel ej längre behövs och gipsar runt hörnen.

Alternativt någon kombination av dessa.

Jag hade gjort det enkelt och behållt karmen.

Och jag tackar gudarna för att du inte får plats med valv, har rivit tre stycken här ha hemma men ibland när jag blundar ser jag dem och kalla kårar sprider sig genom min lekamen.
Det här med valv är verkligen en vattendelare 😂.

Jag gillar dem, hustrun också..
 
D
rickardfransson rickardfransson skrev:
Det här med valv är verkligen en vattendelare 😂.

Jag gillar dem, hustrun också..
Men tänk på barnen! ;)

Skämt å sido, visst är det roligt att folk tycker annorlunda. Hemskt om alla hus hade sett väldigt lika ut.

Lycka till med byggandet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.