Bor i bostadsrätt och har en imkanal som gått till fläkten som satt i köket, har kapat hela den nu dock så det endast är en liten rörstump som går ut från väggen.

Ska sänka taket 14 cm och sätta downlights, och om jag ska köra min nya fläktkåpa via imkanal så måste imkanalen väl vara 125 mm + brandskydd 60mm vilket innebär att det bygger ner 185 mm istället för de 140 mm jag ska bygga ner för att sätta mina downlights.

Så till frågan. Kan jag inte istället välja att köra kolfilterfläkt och sätta en vanlig ventil i taket där den här imkanalen istället får sitt utsug? Då måste den väl inte vara isolerad då den inte suger upp nåt fett eller flott utan borde väl räcka sätta 100 mm aluminiumrör? Pratade med hyresvärden lite snabbt och han sa att det enligt lag måste dra imkanalen till fläkten och brandskydda den, men kan det verkligen stämma? Han verkade inte ha så jättebra koll.

Tacksam för svar och tankar..
 
Nä, man måste inte dra fläkten till im kanalen utan man kan sätta en ventil i köket precis som du säger.

MEN du missar ju hela grejen med att ha en kåpa ( spiskåpa utan motor.)
Om du sätter in en kolfläkt kommer du att ha ca 10-12l/s i flöde i köket. Om du kopplar en kåpa till ditt utsug kommer du få 10-12l/s i grundflöde och ca 30-40l/s i forceringsflöde.

Som du vill ha det nu kommer du inte bli av med matoset, bara fett partiklarna som du filtrerar genom kolfilter fläkten.

Angående brandisolering i bostadsrätt vet i fan om du behöver göra det från vägg fram till fläkt.
Din lägenhet är en egen brandcell.
Ska inte svära mig helt fri, men har faktiskt aldrig sett nån kanal isolerad från vägg fram till kåpa i nån BR jag varit i. Och kan inte heller finna det i AMA:s regler. (Då jag faktiskt kollat det i ett annat sammanhang.)

Och rent praktiskt har jag aldrig sett/hört någon OVK besiktningsman kommentera att im kanalen varit oisolerad i en BR.

PM:a om du vill ha ett utförligare svar. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.