Hej,
Mitt första inlägg här på Byggahus!

Köpte nyligen en lägenhet som behöver renoveras en del. Vi är andra ägarna sedan huset byggdes 1958 och jag tror att köket är original.
Det finns ingen plats på längden för ett standard kylskåp och jag skulle vilja at bort hyllorna under och kanske höja hyllan ovan (har en kökslucka som är "kortare" som kan passa där.)
Har har noll erfarenhet av kök, vad bör jag tänka på?
Ska jag hyvla ner kanterna på ramen som blir bredare vid skåpsluckor, antar att listen längst ner ska bort, eller kan kylskåpet stå på hyllplanet? Är detta ens möjligt??

Någon som vet hur ett sånt här kök sitter ihop?
Tacksam för all hjälp jag kan få och ber om ursäkt över hur skitigt det är, tror det varit ganska vanskött i många år nu.
Gammalt kök med ett litet vitt kylskåp inbyggt i grönmålade träskaåp och skåp med anpassad kortare lucka ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt kök från 1958 med öppen grön skåpdörr och ett litet vit kylskåp, hyllor under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt köksskåp i behov av renovering med en övre hylla och tom yta där ett kylskåp inte får plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett äldre kök med synlig baksida av kylskåp och sliten träpanel vid en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt köksskåp med vit kökslucka, slitna hyllor och gröna kanter som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal kökshylla ned slitage och rester, potentiell utrymmesjustering för nytt kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt gott,
En som bara kommer på fler och fler frågor
 
Hyllorna sitter med spik från sidorna, klyv hyllan på mitten med en sticksåg, så kan du vika bort de 2 halvorna.
Sockeln kan du såga upp i samma bredd som du ska ha (efter hyvlat kanten), men räkna med att det finns en till längre in under skåpet.
Jag har gjort samma sak på ett sånt där kök för att få in en diskmaskin.
Du kan dra några extra skruv in i skåpen bredvid för att förstärka det du sågat bort.
 
Kan bidra med några bilder från när jag gjorde sama sak.

Uppifrån-vy av ett oavslutat trappstegsrenoveringsprojekt med synlig betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett halvfärdigt renoveringsprojekt av ett hörnskåp i ett kök med avlägsnade skåpluckor, synliga väggstommar och gammal tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis demonterad vägg med synliga reglar och gipsplatta under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack så mycket hörrni! Nu vet jag hur jag ska gå tillväga! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.