Hej, jag håller på att renovera mitt 60-talshus och nu har turen kommit till trappan. Den har sedan 70-talet (tror jag) varit klädd med en nålfiltsmatta, som inte luktar godis längre och som börjar bli lite sliten (fantastisk kvalitet!)

Nåja, jag har velat en del fram och tillbaka hur jag ska göra, men har nu (med tanke på budget mm) kommit fram till att försöka riva bort mattan, skrapa/slipa bort gummi och limrester och sedan måla.

Men hur skrapar jag bort det gamla (fnösktorra) gummit och limmet effektivast? Jag har testat ett steg och där använt spackelspadar och slipmaskin. Och jag tror det går effektivast att skrapa. Men spackelspadar är lite för slöa, har ni tips på något bättre verktyg eller sätt? Har någon gjort en liknande renovering och vill dela med sig av erfarenheter? Alla tips emottages tacksamt! Går det att få snyggt?
 
  • Trappa från 60-talshus med sliten nålfiltsmatta delvis avlägsnad för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa delvis renoverad med borttagen nålfiltsmatta och kvarvarande lim på trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Du har inte testat något multiverktyg (ex Fein/Bosch) med skrapa på?
Ex sån här skrapa: https://www.clasohlson.com/se/Skrapa-Bosch/p/40-9283
"Tar bort bruk, kakelfix, mattlimsrester m.m."
Det borde ju iaf gå snabbare än att skrapa för hand med spackel?
 
Tack för tips! Jo, jag har ju en Fein, tänkte inte på den. Den är utlånad till en kompis. Får ta hem och testa. Ska även prova en sickel, som jag nu googlat upp är ett verktyg som ser ut som en spackelspade fast är vassare och stabilare.
 
Dränka trappstegen i vatten sen dra av de, va det bästa när jag höll på, de limmet som blir kvar körde ja limbortagare på, funka kanon
 
E
Det går att göra egen sickel av en spackelspade.
Även om du köper en "riktig" sickel så kommer du troligtvis behöva skärpa eggen på den ett par gånger innan du är klar med trappen
 
L Larsson93 skrev:
När jag gör det i jobbet använder jag :

[länk]

med först ett blad som har lite vågig profil i skäret.
därefter kör jag med ett rakt skär och skrapar bort det sista av limmet.
Aah, en sån har jag som jag använde på fönstren i somras. Smart! Den hade jag glömt. Måste nog sortera lite bland mina verktyg... Tack för tips!
 
E Emil_K skrev:
Det går att göra egen sickel av en spackelspade.
Även om du köper en "riktig" sickel så kommer du troligtvis behöva skärpa eggen på den ett par gånger innan du är klar med trappen
Jag försökte faktiskt slipa spackeln med knivslipen men fick inte någon skärpa. Men min knivslip är nog mer för redan vassa saker...
 
P Patzie skrev:
Dränka trappstegen i vatten sen dra av de, va det bästa när jag höll på, de limmet som blir kvar körde ja limbortagare på, funka kanon
Limborttagare? Alltså en kemikalie som man stryker på?
 
Ja precis, luktar starkt när man håller på men väldigt smidigt, smeta på ,låt verka, skrapa bort de med en spackelspade ,torka av, fick bort allt gammalt lim så.
 
Värmepistol och spackel använde jag. Kanske inte samma lim dock
 
Tack för tips! Får bort mycket med en rejäl målarskrapa, men inte helt dum idé att testa att värma eller såpa för att lösa upp lite. Tror inte linoleumen klarar lösningsmedel så bra.
 
Sådär ja! Har med hjälp av era eminenta verktygstips lyckats skrapa trappen hyfsat ren. Nu till nästa steg! Jag har grovslipat av den med 40-papper, det mesta försvinner, men kontaktlimmet har liksom, under de senaste 40 åren, blivit intrampat i linoleumet. Kommer detta ställa till problem när jag målar? Ytan är slät, men det finns rester kvar (se bild). Finns det risk att det slår igenom färgen? Gör att färgen fäster sämre? Jag har köpt Jotun superhäft att grundmåla med. Vad tror ni? Hur går jag vidare?
 
  • Grovslipad trätrapp med rester av kontaktlim synligt på linoleumytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anhyan skrev:
Sådär ja! Har med hjälp av era eminenta verktygstips lyckats skrapa trappen hyfsat ren. Nu till nästa steg! Jag har grovslipat av den med 40-papper, det mesta försvinner, men kontaktlimmet har liksom, under de senaste 40 åren, blivit intrampat i linoleumet. Kommer detta ställa till problem när jag målar? Ytan är slät, men det finns rester kvar (se bild). Finns det risk att det slår igenom färgen? Gör att färgen fäster sämre? Jag har köpt Jotun superhäft att grundmåla med. Vad tror ni? Hur går jag vidare?
Sitter i precis samma sits.
Hur man än slipar, tycker jag det mönstret av prickar finns kvar.
Det klibbar fortfarande på fötterna då man går i trappan.

Snart blir jag sugen på att anta offerten hos "Formtrappan" ändå..

Men väntar på samma fundering.
Det är ju slätt här också.
Hur blir de om man målar nu??
 
En lackfräs kanske.
Önskar jag hade testat det när jag gjorde vår trappa. Tror jag hade sparat en veckas slipande då typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.